Hej,

Jag håller på att bygga en pool, en gjuten historia, modell Tjällden. Till plattan har jag beställt en betongbil. När plattan är gjuten ska det byggas väggar av färdiga element som gjuts ihop med pelare samt en krönbalk. Till det går det åt ca 1m3 betong och jag funderar på att köpa färdiga säckar grovbetong eller om jag ska blanda själv. Till saken hör att vårt hus står på en rullstensås så jag har i princip obegränsat tillgång till naturgrus, särskilt eftersom vi grävt ett hål för poolen. Kan man använda det gruset och blanda med cement och vatten för att få till bra betong. Läste precis att man normalt använder just grus från rullstensåsar för att tillverka betong men att det håller på att ersättas av bergkross för att naturstenen håller på att ta slut.

Nu till frågan, naturgruset jag har består ju av finkornig sand blandat med stenar i olika storlekar, hur stora stenar kan ingå i blandningen? Och vilken blandning av cement, natursten och vatten ska man ha? Plattan ska ha kvalitet C25/30 och jag gissar att pelare bör ha minst samma. Tjällden rekommenderar att man köper färdiga säckar, ca 100st, Combimix grovbetong. 100 säckar kostar ju typ 4-5000:- kan man istället blanda själv med ca 20 säckar cement och naturgrus så sparar man ju några tusenlappar och använder befintliga resurser från närmiljön vilket borde vara bättre ur ett miljöperspektiv. Lite jobbigt att sortera gruset men det ska nog gå :)
 
  • Grushög vid en byggplats med ett modernt hus i bakgrunden, potentiellt för användning i betongblandning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pemaj
  • Laddar…
Jag håller med, man ska gräva där man står. Men det där ser ut att vara rätt grovt grus, typ mer sten, binder dåligt är min erfarenhet, du vill ju inte stå med dålig "krigsbetong" till slut =)
 
Precis, det är ju viktigt att det blir bra kvalitet, ska ju stå emot en del tryck... kanske bättre att köpa färdiga säckar. Har även alt att skaffa sand och blanda med makadam 4-8 som jag har några m3 av men det kanske inte är värt besväret...
 
billigate betongen på säck, sen drygar du ut den med 8-16 makadam.
 
  • Gilla
Johan Roman
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
billigate betongen på säck, sen drygar du ut den med 8-16 makadam.
Har redan massa 4-8, funkar det oxå?
 
Det går också.
"säckbetong" har knappt nån större stenfraktion i sig alls jämfört med en normal konstruktionsbetong och mängden sten påverkar inte den nödvändiga mängden cement så mycket.
Vill man vara på säkra sidan så krydda med cement också.
 
J Johan Roman skrev:
Har redan massa 4-8, funkar det oxå?
Ska du själv blanda betong av cement och ballast ska du ha 0-8 grus (även kallad gjutegrus), stenen ska vara 8-16 (ska du gjuta grova saker får du ha större sten också.).
Det är ganska svårt som lekman att hålla konstant samma kvalité på blandningarna (framförallt veta vilken kvalité det blir).

Vi fick betong levererad till vår sula, men blandade själv till vår husgrund som gjöts i sektioner, plattan blev levererad för det hade aldrig hunnits med att blanda den själv.

Du kanske ska ta och få betongen levererad om du ska gjuta pelare och vill vara säker på hållfastheten, speciellt med tanke på dina frågor om det går bra att använda materialet på bilden att blanda med.
Har du koll på armeringen?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ska du själv blanda betong av cement och ballast ska du ha 0-8 grus (även kallad gjutegrus), stenen ska vara 8-16 (ska du gjuta grova saker får du ha större sten också.).
Det är ganska svårt som lekman att hålla konstant samma kvalité på blandningarna (framförallt veta vilken kvalité det blir).

Vi fick betong levererad till vår sula, men blandade själv till vår husgrund som gjöts i sektioner, plattan blev levererad för det hade aldrig hunnits med att blanda den själv.

Du kanske ska ta och få betongen levererad om du ska gjuta pelare och vill vara säker på hållfastheten, speciellt med tanke på dina frågor om det går bra att använda materialet på bilden att blanda med.
Har du koll på armeringen?
Ja, jag har koll på armeringen, eller rättare sagt min poolleverantör har det, har konstruktionsritningar. Men det var inte det min fråga gällde.
 
J Johan Roman skrev:
Ja, jag har koll på armeringen, eller rättare sagt min poolleverantör har det, har konstruktionsritningar. Men det var inte det min fråga gällde.
Dåsa, lycka till med projektet.
 
Jag undrar om ni som ger goda råd här förstår hur betongen ska användas?

Blanda gärna själv, men gör inget som bidrar till en sämre kvalitet än färdig betong på säck.

det du har i marken innehåller garanterat (?) jordarter och sådant vill man inte ha i betongen. Blanda inte ut färdigbetong på säck med 4-8, det blir flr lite cement i den blandningen.

köp färdigt på säck eller köp cement, gjutgrus och ballast och blanda själv.
 
  • Gilla
Johan Roman och 1 till
  • Laddar…
Tack! Inser att det kanske va en naiv fråga från början. Jag köper färdiga säckar alt färdigblandad på släpkärra.
 
Jag skulle säga att det inte ställs några märkvärdiga krav på betongen i denna konstruktion, så sannolikheten att det blir för dåligt är låg men konsekvensen OM det blir för dåligt är katastrofal....så risken är ändå hög...
 
Materialet i rullstensåsar tvättades ordentligt under istiden. Om man grävt fram den utan att blanda in topplagret eller annan jord borde materialet gå bra att använda. Ev kan du googla lutprov eller luttest för att se hur man kontrollerar organiska föroreningar. Om materialet innehåller mycket mo, sand, eller fingrus kanske blandningen riskerar bli för mager om man inte tillsätter extra cement. Material grövre än det som finns i säckbetongen borde inte vara något problem så länge säckbetongen kan fylla utrymmet mellan de grövre gruskornen/mindre stenarna ordentligt (du ha ju redan fått påpekande om att undvika större stenar), men lägg dig inte för nära gränsen. Jag har inte hunnit prova men har övervägt att försöka med kombinationen finbetong på säck+makadam av måttlig grovlek. Bra är nog om man kan få en ganska jämn storlekfördelning t.ex. att man sätter till 4-16 (4 t 8 + 8 t 16) i st f 8-16 eller 4-32 i st f 16-32 om det är grövre saker. Man kan kolla vilka proportioner mellan cement, gjutgrus och sten som rekommenderas om man blandar helt själv men om detta är volymmått får man tänka på att tex 1 del cement + 3 delar gjutgrus sannolikt blir mindre än 4 volymer finbetong eftersom cementmjölet lägger sig i hålen mellan kornen i gjutgruset. Anges viktmått har man ju i stället fukthalten att ta hänsyn till.
 
F FGLIN skrev:
Materialet i rullstensåsar tvättades ordentligt under istiden. Om man grävt fram den utan att blanda in topplagret eller annan jord borde materialet gå bra att använda. Ev kan du googla lutprov eller luttest för att se hur man kontrollerar organiska föroreningar. Om materialet innehåller mycket mo, sand, eller fingrus kanske blandningen riskerar bli för mager om man inte tillsätter extra cement. Material grövre än det som finns i säckbetongen borde inte vara något problem så länge säckbetongen kan fylla utrymmet mellan de grövre gruskornen/mindre stenarna ordentligt (du ha ju redan fått påpekande om att undvika större stenar), men lägg dig inte för nära gränsen. Jag har inte hunnit prova men har övervägt att försöka med kombinationen finbetong på säck+makadam av måttlig grovlek. Bra är nog om man kan få en ganska jämn storlekfördelning t.ex. att man sätter till 4-16 (4 t 8 + 8 t 16) i st f 8-16 eller 4-32 i st f 16-32 om det är grövre saker. Man kan kolla vilka proportioner mellan cement, gjutgrus och sten som rekommenderas om man blandar helt själv men om detta är volymmått får man tänka på att tex 1 del cement + 3 delar gjutgrus sannolikt blir mindre än 4 volymer finbetong eftersom cementmjölet lägger sig i hålen mellan kornen i gjutgruset. Anges viktmått har man ju i stället fukthalten att ta hänsyn till.
För att få en kubikmeter betong blanda 275 kg cement, 580 liter fingrus och 580 liter makadam lämpligtvis 8-16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.