Hej,

Ska anlägga en altan på ca 8x4m.
Tanken är att senare bygga ett uterum på 4x4m av altanen.
Har tittat en del på Skurupsborren för att borra hål till plintgjutning, och tänkte välja 175mm diameter då nästa steg nedåt är 125mm, det känns för klent.

Hur löser man själva röret? Hittar inget papprör i 175mm. Tips på andra lämpliga rör?

Borde man, trots tänkt borrdjup ca 1.4m och d=175mm, gjuta en större platta i botten?

Det kommande uterummet måste ju stå direkt ovan plintarna, räcker 95x95-stolpar för detta? Stolparna kommer behöva vara ca 80cm redan med endast altangolv.

Tack på förhand!
 
Ingen?
 
A
Också intresserad av samma fråga.
Tittat på skurupsborren, men tänkt köpa färdiga plintar istället för att gjuta. Räcker 70 cm plintar till altandäck med uterum på? Eller ska man längre ner?
 
D daniel_021 skrev:
Tanken är att senare bygga ett uterum på 4x4m av altanen.
Kanske ha en cementplatta 300X300 i botten som extra fot., 125 mm plintar räcker gott , det gäller att få något som bärlinorna kan ligga på. Under ett utrum kan man sätta ett par extra plintar i ytterkant ( där väggar ska stå med lite högre belastning från ovan ) I övrigt så är det marken som bestämmer bärigheten för en plint, smal plint ( Morän/sten ) inte lera, med lera så en bättre botten behövs
 
J jonaserik skrev:
Kanske ha en cementplatta 300X300 i botten som extra fot., 125 mm plintar räcker gott , det gäller att få något som bärlinorna kan ligga på. Under ett utrum kan man sätta ett par extra plintar i ytterkant ( där väggar ska stå med lite högre belastning från ovan ) I övrigt så är det marken som bestämmer bärigheten för en plint, smal plint ( Morän/sten ) inte lera, med lera så en bättre botten behövs
Tack för svaret.
Jag har hela tiden tänkt att 175mm ska vara tillräckligt ur lastsynpunkt.
Men adderar jag snölast (2kN), egenvikt tak och altan (0,7+0,3 kN) hamnar jag på ca 5,3 kN per plint.
Färdiga plintar med bottenarea 400cm2 verkar fungera för upp till 400kg i lera, dvs 1kg/cm2. Det betyder att jag måste upp i minst diameter 26cm för mina plintar.
Hade tänkt slippa gräva men ser ingen annan utväg...
 
A Alfons3301 skrev:
Också intresserad av samma fråga.
Tittat på skurupsborren, men tänkt köpa färdiga plintar istället för att gjuta. Räcker 70 cm plintar till altandäck med uterum på? Eller ska man längre ner?
Se hur jag räknade ovan, samt jonas svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.