Hej,

Jag sitter och funderar på att försöka fixa någon form av brytare/switch för att kunna växla mellan olika slingor. Anledningen till detta är att vi har två hörn på tomten där vi har mycket lökar som blommar i gräset under våren som vi inte vill klippa under blomningen.

Tanken är att dra en extra slinga på diagonalen för att stänga av hörnet, och med hjälp av brytaren växla mellan diagonalen och ordinarie slinga.

Antar att det skulle räcka med en vippströmställare för lågspänning, utmaningen är dock att få det fukt, vattentätt och någorlunda snyggt :)

Är det någon som har gjort en liknande lösning eller har ett annat förslag på hur det ska kunna lösas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes55
  • Laddar…
Bortsätt från det estetiska så hade det säkert fungerat! Får fundera på att lösa så att jag kan ställa en kruka eller liknande ovanpå för att dölja dem :)

E etompau skrev:
Det måste vara rätt rejäla grejor för att det ska hålla över tid. Regn och fukt tar snabbt död på små enkla brytare.
En vanlig trappomkopplare, utanpåliggande utförande och IP44 bör hålla.
[bild]
[länk]
 
Montera den på en stolpe, slå ned stolpen i rabatten och låt växtligheten täcka grejorna.
 
E etompau skrev:
Det måste vara rätt rejäla grejor för att det ska hålla över tid. Regn och fukt tar snabbt död på små enkla brytare.
En vanlig trappomkopplare, utanpåliggande utförande och IP44 bör hålla.
[bild]
[länk]
Hoppar in i den här tråden även om den har några år på nacken och för att jag har liknande problem (läs gullvivor).
Min fråga är om det räcker med en brytare eller om det måste vara 2?
 
L laja57 skrev:
Hoppar in i den här tråden även om den har några år på nacken och för att jag har liknande problem (läs gullvivor).
Min fråga är om det räcker med en brytare eller om det måste vara 2?
Det bör räcka med en brytare. Det är oklart hur du har tänkt att området ska avgränsas.
Gör en skiss så blir det enklare att ge ett tips.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Köpta brytare kommer nog med stor sannolikhet att rosta ihop. Jag skulle koppla banankontakter på trådarna på den punkt där du behöver ändra på slingan 2 ggr per år. Billiga och lätta att byta ut efter 3 år. Du kan också lägga allting i en margarinbytta och fylla den med vilket fett som helst.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Det räcker med en brytare/omställare. Det blir hela tiden en sluten krets och en öppen när man ställer om omställaren.

Jag har så för en gräsparkeringsplats på landet med en trappbrytare likt ovan som ställs om ganska många gånget per år. Är det en blomsteräng som får stå oklippt några veckor på våren och därefter ska klippas och där man alltså bara slår om ett par gånger per år kan man förstås acceptera en lite omständligare ordning.

Och i båda fallen bör effekten av nyfikna barnfingrars pillande beaktas.
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.