Hej!

Vi är ett par som är mycket oerfarna om hus och renoveringar. En villa byggd 61 är vi intresserade i, och har fått tag i en besiktning. Bifogar bilder.

Dock är vi mycket osäkra på vad mer vi ska se efter. Eller om det är stora varningssignaler vi kanske missat på anmärkningarna. Huset har legat ute länge utan bud, så förmodar att andra spekulanter gav upp. Men förhoppningsvis kan man pruta i förhållande till bristerna.

* Är detta troligen saker som kostar mer än 100k?

* Är det stor chans att besiktningsman missat några större fel, ska vi beställa några fler kontroller (förutom radonmätning)?

Radon ska varit mätt men har ej resultatet. Annars ser vi vinden/tak som ett frågeteckan samt golvbrunn och isolering till vägg och golvpannor.

Stort tack på förhand för alla eventuella råd eller kommentarer!

// Magnus och Nina
 
  • Besiktningsprotokoll för en villa byggd 1961 med information om tak, fasad, fönster och installationer samt frågor till säljaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med bedömningsresultat för en husbesiktning som listar olika delar av huset med noteringar om skick och åtgärdsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över besiktningsresultat med markeringar för anmärkningar på tak, avvattningsystem, fönster, fasad, sockel och mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enplanshus i ljusgrönt med vita knutar, skorsten och en garagelänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hemmakatten
För att svara på din fråga: JA, det kommer att kosta mycket mer än 100kkr att åtgärda felen.

Huset är gammalt och hela huset har renoveringsbehov.

Hur är det med el och vatten- och avloppsrör. Är det omgjort någon gång? El och vvs ingår inte i en vanlig besiktning.

Lite konstigt att yttertaket läcker in trots att taket är förhållandevis nytt. Där kan man misstänka att taket inte är ordentligt utfört. Garagetaket misstänks för att ha fel beklädnaf3n.

Badrum, tvättstuga är gamla. Golvet i källaren är av fel konstruktion. Syllarna ligger direkt på betongen, vilket kan leda till fuktskador. Stor kostnad att åtgärda.

Så nej, jag skulle inte rekommendera detta hus till en förstagångsköpare utan erfarenhet och med bara 100kkr i renoveringsbudget. Det kommer att kosta många hundra tusen att åtgärda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Oj, okej. Det var bra att veta. Det ser allt mindre och mindre aktuellt ut då.

Det vi hade hoppats på var att kunna pruta 100 eller flera 100 - tusen om vi kan markera dessa fel, då de inte haft något andra bud och den legat ute så länge.

Vi tänkte även ta med en fackman inom bygg på visning imorgon, och se om de kan bedöma om det är större eller mindre orsaker bakom felen och ge ungefärlig kostnadsbedömning.

Då kanske säljaren hade fått gå med på ett "skambud". Men det hela kanske blir alldeles för mycket bryderi och oförutsägbara kostnader hur vi än vänder och vrider på det.

Stort tack för svaret!
 
Det är kommunalt. Men det har stått tomt över vintern så vet inte om VVS, El fel borde det inta vara.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Hemmakatten
Får nyansera mitt svar lite.
Huset är ett trevligt, klassiskt småhus. Det är ett typiskt 60-talshus och man får alltid räkna med att en (hel) del måste renoveras. Men förhoppningsvis kan man hitta ett sådant hus där dränering, badrum och toa är renoverat. Köket var ju omgjort, det är bra.

Flera av åtgärderna kan man vänta med och sprida ut under flera års tid, om inget akut inträffar. Tex badrum, tvättstuga, ev källargolv. Men räkna med att gamla badrum och toaletter behöver göras om

Syllpappen kan man också vänta med eftersom det väl i dag inte noterades någon fukt i syllarna.

Det viktigaste är, enligt mig, taket. Det får absolut inte läcka vatten genom yttertaket. Har man tur, så är det bara lite otätt vid en skorsten eller ventilationshuv. Nu vet man inte hur det är eftersom vinden inte går att besiktiga. Detta bör man kolla och åtgärda.

Det andra viktiga, är fukt i källaren. Antar att huset inte är omdränerat? Tog besiktningsmannen fuktprov vid golvet mot ytterväggarna? Alla väggar? Om de är ok är det mycket positivt. Lite fukt i en källare är det alltid och man bör helst inte ha sovrum i källaren. Vad som behöver ganska snart, i år eller nästa år, är att riva ut plastmattan i tvättstugan och övriga felaktiga golv som är riskkonstrunktioner. Även allt organiskt material som tex träpanel på väggarna. Detta för att undvika fuktproblem.

Om avloppsrören är original i gjutjärn är det dags att byta. Men man rör inget som fungerar, inte förrän vid problem eller när man gör om badrum.

Elen är förhoppningsvis delvis utbytt och elcentralen också.

Fönstren var väl original med 2-glasfönster? Kolla lite extra på karmarna.

Tycker absolut att ni ska gå på visningen. Även om ni inte skulle köpa huset så lär man sig från varje visning man går på. Och ta gärna med er bekante fackman, ni kommer att få lära er massor och vad man bör tänka på när man går på visningar. Och alla är vi nybörjare någon gång.

Och förstås, läs mycket här på forumet. Det är en guldgruva!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Okej :)

Ja taket blir ju en stor fråga då.

Fuktprov är jag lite osäker på, har inte sett något om det för golv mot ytterväggar och så.

Källare är det ingen så där är det inga bekymmer som dyker upp.

Jo bra tips om visningen, vi är här för att lära oss så den går vi på absolut! Denna sida var ny för mig men verkar vara väldans informationsrik ja.

Jag kan lika gärna länka till hemnetsidan om inte det bryter mot någon regel, ifall intresse finns. Såklart är det ju renoveringarna på insidan som har lockat ögat lite extra.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...tads-kommun-tvinnaregatan-14-16406678#gallery

Samt hela besikningen :https://www.docdroid.net/phris5p/tvinnaregatan-14-1.pdf

Blir det intressant att lägga bud får vi ju ordna med en ny besikning, och kontrollera VVS och el då.
 
Nockvinden behöver man tillstånd till att komma åt förmodar jag. Vi tänkte höra med mäklare om säljarna kan gå med på det. Men kanske även ska be om att få tag i lite mer information, eller göra en ny besiktning. Samt om det skulle behöva borras och kolla om det är fukt i själva betongplatta, men det vet jag mycket lite om.
 
Hemmakatten
@Homedoll
Ser att ni inte varit inne här sedan ni la upp denna tråden.

Hoppas ni inte blev alltför bestört över mitt svar. Det finns fina 40-50-60talshus ute på marknaden.

Hus som är omskötta, dvs skalet; tak, grund och va/el är utbytta/renoverade men där man inget gjort med kök, rum, badrum inuti huset.

Det är sådana hus man ska leta efter. Byta tapeter,golv mm är enkelt. Ett gammalt kök kan man leva med länge.

Hoppas ni inte har gett upp utan fortsätter att leta. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.