När vi flyttade in i huset var detta källarrums väggar och golv klätt med trä, besiktningsmannen sågade lösningen pga mögellukt så allt trä åkte ut och lukten är borta. Nu har vi börjat jobba med väggarna. Den slipade väggen var problemväggen där mycket puts hade släppt, jag har slipat så högt upp som väggen är under mark, det är där problemen var. Jag testade först slipa med giraffslip med sandpapper, det bet inte på plastfärgen så då fick jag istället hyra en slip med diamantklinga vilket funkade bättre, men den åt rätt mycket puts.

Nu är frågan om det skulle gå att måla direkt på detta underlag med silikatfärg, eller om det behövs putsas först? Räcker underarbetet som det är för att putsa/måla? Vägen är ju inte jämn på något sätt utan det är ojämnheter och vissa hål mellan blocken. Längst ned till höger är det ett rätt fuktigt hörn, jag vet att det är högt grundvatten i området och att det är blött under plattan på alla hus här. För övrigt är fukten ok i rummet, jag har testat med fuktmätare och det ligger på ca 45 RF.

För vår del är utseendet inte jätteviktigt i rummet, mer funktionen, det ska vara ett musik och pingisrum. Om det skulle gå att måla silikat direkt på det slipade och någon annan lämplig färg på färgen som sitter, i samma nyans, vore jag nöjd.

Slipad vägg i källare med ojämn puts och synliga stenblock efter borttagen träpanel p.g.a. mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat källarrum med delvis slipade väggar, slipmaskiner och byggdam på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och delvis slipad vägg i källare med synliga ojämnheter och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad betongvägg i källarrum med ojämn yta och synliga ojämnheter efter mögelsanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipad källarvägg med ojämn puts och synliga lager där gammal plastfärg har slipats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer ju inte se vackert ut men om ni inte bryr er så måla på.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Jag hade slipat hela väggen, även överkant för att kunna måla med silikatfärg på hela väggen
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Inte mycket extra arbete att slipa av resten av väggen, skulle personligen inte skära den kurvan utifrån de förutsättningar du beskriver. Det går fint att måla silikatfärg direkt på putsen. Går även att prima med silikatbinder för att minimera antalet strykningar, kolla dock anvisningarna innan då det skiljer sig mellan tillverkare.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Lämnade tillbaka den hyrda slipen imorse men testar måla direkt på slipade delen med binder och silikat då, ska bli spännande att se om det fäster på den mer fuktiga delen av väggen i hörnet
 
Nog bra att låta det torka ut först kanske..
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.