Har matos som kommer in via ventilationen flera gånger varje vecka i flerfamiljshus. Bostadsbolaget har nonchalerat frågan i 2 år och hänvisar till Bravida som kom in vid ett tillfälle och konstaterade att just då kom ingen matos in. Sedan händer inget trots flera påpekande.
Fråga: Kan Coronavirus spridas via läckande ventilationssystem?
 
Krokben
Vad jag har förstått så överlever viruset inte i luften länge alls så jag tvivlar på att det finns någon risk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Covid-19 sprids via droppsmitta, dvs. de droppar man nyser eller hostar ut, och de faller ner rätt fort så man brukar ju säga att ha 2 m avstånd till någon som nyser eller hostar är tillräckligt. Alltså ingen risk för att dropparna skulle sugas in i en frånluftsventil och där färdas flera m innan de kommer ut någon annanstans.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Tack!
 
Krokben Krokben skrev:
Vad jag har förstått så överlever viruset inte i luften länge alls så jag tvivlar på att det finns någon risk.
Tack!
 
Corona kommer nog inte men matoset beror kanske på att ni har en roterande värmeväxlare i ventilationen. Då kan man få dessa problem.
 
Gäller detta FTX med uppvärmd tilluft från gemensam trapphall?
Kan virus spridas med den torra luften in i lägenheten?
https://www.nyteknik.se/samhalle/forskare-soker-virussvar-i-luften-6991728
Ny forskning visar dessutom att coronaviruset kan hålla sig svävande i luften i upp till tre timmar efter exempelvis att något hostat – och att viruspartiklar överlever förhållandevis länge på otvättade ytor:
Andra studier visar att flera av de virus som på olika sätt sprids via luften eller via små droppar smittar mer effektivt ju lägre luftfuktigheten är
En vanlig förklaring till att lägre luftfuktighet gynnar virusspridning är att viruspartiklarna kan färdas längre i torrare luft, och att våra slemhinnor är känsligare för infektioner.
 
Tack !
 
Hej. Jag jobbar i sjukvården med bland annat covidpatienter. Låter inte sannolikt att det skulle göra det även om ventilation är mycket viktig, särskilt på ett sjukhus när det gäller smittor och renligheten i övrigt.

Det har bollats mycket fram och tillbaka hurvidare det är en ren droppsmitta eller luftburen. Vi förhåller oss främst till att det är en droppsmitta i vården, men sedan finns såklart många åsikter kring det.


En sak som pratas om i vården är när en eller flera patienter får inhalation med till exempel luftrörsvidgande läkemedel via syrgasmask. Då bildas aerosoler(små droppar) som ett litet spraymoln runt patientens huvud och dessa snurrar runt en liten stund i luften innan de landar på någon yta.

Att någon enstaka individ skulle hosta eller nysa i en lägenhet och att det skulle sprida sig ner till andra lägenheter låter inte troligt. Det fastnar nog på nåt annat ställe i samma rum.

Man hostar främst av covid, torrhosta. När man hostar bildas inte aerosoler i den graden som cirkulerar omkring på samma sätt. De landar en liten bit från på föremål eller andra människor. Det är nog den största risken.

Det är alltså betydligt troligare att du tar i ett nykontaminerat handtag eller går förbi en person i trapphuset som hostar eller nyser och smittas den vägen.

Om man man bor i ett lägenhetshus och är orolig kan man kolla hur det aktuella bostadsbolaget sköter renhållningen i gemensamma utrymmen. Det är jätteviktigt, men ännu viktigare är att tvätta händerna och inte pilla sig i ansiktet.

Hoppas svaret hjälpte dig :)
Ha de gott
 
Tack för mycket intressant och trovärdigt resonemang!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.