Hej,

Nu har vi äntligen fått värme i nya sovrummet på övervåningen som tidigare var oinredd. Huset, flyttat hit 1886, hade sedan tidigare ett vattenburet värme system kopplat till en kökspanna från 1940. Altt fungerar fin fint.

MEN - rören, som ligger utanpå väggarna, är inte fina precis. Koppar skriker liksom i ett rum som är lugnt målat med både matt & vanlig linoljefärg bruten med grön umbra i olika nyanser. Vill så klart måla rören också så be flyter undan blicken lite.

Någon som har erfarenhet av hur bra det funkar att måla med linolje färg på koppar rör ? Grundning ? Tvättning ? Fäster det bra ? Måste rören vara kalla ?
 
  • Gilla
Lupac
  • Laddar…
det går att måla med linoljefärg på metal men jag tror att rören ska vara kalla tills färgen har torkat ( rumstemperatur ) och rena, förstås ;). Har jag fel så blir jag snart rättad av någon som kan färger bättre, hoppas jag, för din skull :)
lycka till!
gaia
 
W
På metall rent generelt e det absolut inga problem, har målat på plåt etc massor med gånger. Rörens temp tror jag inte heller spelar så stor roll, vad kan det vara för framledningstemp 35 grader och min kanske 25 så det e nog helt lugnt. Däremot har jag aldrig testa på grymt oxiderad koppar (om den nu e grymt oxiderad). Men väl rengjord borde det inte vara något problem
 
Vi har målat våra kopparrör med linoljefärg och det har fungerat bra. Har bara målat på kalla men vi har sen haft värme på innan det torkat och det verkar inte ha påverkat resultatet. :)
 
Kopparen ärgar inte igenom linoljefärg?

Mvh Putte
 
Färgen skyddar ju mot ärgningen.
 
Tack alla för svar.

Ringde även till Gysinge, där vi köpt färgen, och de menade också på att det skall vara problemfritt. Tvätta med målartvätt, grunda med mager linoljefärg och sen färdigstrykning. Perfekt, då kan vi få precis samma nyas på rören & väggen bakom.

Vi var ju vana att ha kallt där uppe så vi får, för säkerhetsskull, elda lite mindre medans jobbet görs :).

/L

 
W
TorpSara skrev:
Färgen skyddar ju mot ärgningen.

Om det var mig du syftade till när du skrev detta så menade jag givetvis att jag inte visst hur bra färgen fäster på starkt ärgad koppar. Eftersom tråd startaren skrev att det var ett äldre system så trodde jag detta.
Klart det inte ärgar genom färgen ::)
 
Wester skrev:
Om det var mig du syftade till när du skrev detta så menade jag givetvis att jag inte visst hur bra färgen fäster på starkt ärgad koppar. Eftersom tråd startaren skrev att det var ett äldre system så trodde jag detta.
Klart det inte ärgar genom färgen  ::)
inte dig inte, Byggputte här ovan! ;)
 
Det va bara att jag undrade för målaren
på jobbet va så glad att dom hade kört värme
stammarna i galv istället för koppar.
Och jag frågade varför och då sa han att om
det va koppar så va han tvungen att måla med
nån annan färg innan färdig strykningen.
För kopparen kunde ärga igenom.
Tyvärr kom jag inte ihåg vilken färg typ han
menade.

Mvh Putte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.