Jag köpte ett hus i maj 2019 med ett burspråk på ena långsidan.
Det ursprungliga huset är uppfört 1910 och byggdes till 1976. De tidigare ägarna tyckte att det ursprungliga och tillbyggda vardagsrummet på undervåningen blev alldeles för mörkt med bara ett stort fönster i rummet. Därför sökte man ett bygglov för ett burspråk 1983 som man fick godkänt och byggde i andra änden på rummet.
Idag 37 år senare så har burspråket tjänat ut och hängt ner sig med följd att fönstren inte går att öppna och det har blivit glipor i rummet.
Eftersom burspråk numera är bygglovsbefriade är min undran om jag istället river burspråket och ersätter det med fönster i liv med ytterväggen - måste jag så söka rivningslov eller nytt bygglov för att ersätta burspråket med normala fönster?
Kommunen som berörs är Norrtälje.
 
Ja det behöver du,men vet att många inte gör det ändå.
 
Men däremd inte sagt att man får riva ett burspråk som byggts med bygglov.

även OM det är bygglovsfritt, så behöver du göra en bygganmälan, som kräver ungefär samma dokumentation som ett bygglov, för en sådan åtgärd.
 
G GeorgeB skrev:
Dessutom ligger mitt hus inte i detaljplanerat område.
DET kan göra en skillnad, framförallt om det dessutom inte är inom sammanhållen bebyggelse.
 
Hemmakatten
Det behövs bygglov för den fasadändring som blir, dvs rivning av bygglov och nya fönster i vardagsrumsväggen.

Även utanför detaljplanerad område så krävs bygglov i många fall. Det säkraste är förstås att höra direkt med kommunen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
Jag köpte ett hus i maj 2019 med ett burspråk på ena långsidan.
Det ursprungliga huset är uppfört 1910 och byggdes till 1976. De tidigare ägarna tyckte att det ursprungliga och tillbyggda vardagsrummet på undervåningen blev alldeles för mörkt med bara ett stort fönster i rummet. Därför sökte man ett bygglov för ett burspråk 1983 som man fick godkänt och byggde i andra änden på rummet.
Idag 37 år senare så har burspråket tjänat ut och hängt ner sig med följd att fönstren inte går att öppna och det har blivit glipor i rummet.
Eftersom burspråk numera är bygglovsbefriade är min undran om jag istället river burspråket och ersätter det med fönster i liv med ytterväggen - måste jag så söka rivningslov eller nytt bygglov för att ersätta burspråket med normala fönster?
Kommunen som berörs är Norrtälje.
Jag förstår inte riktigt resonemang, menar du att bara för att burspråk numera är bygglovsbefriade så det vara okej att ta bort ett som redan finns?
Du behöver bygglov för fasadändring skulle jag säga. Kolla med din kommun.
 
Redigerat:
G GeorgeB skrev:
Vad grundar Du Ditt svar på?
1. För att bygga ett burspråk i dagsläget krävs inget bygglov - se här; [länk]
2. Dessutom ligger mitt hus inte i detaljplanerat område.
Det var rivningen jag syftade på, men bor du utanför detaljplanerat område kan du vara undantagen. Kolla i områdesbestämmelserna för ditt område.
 
H hempularen skrev:
Men däremd inte sagt att man får riva ett burspråk som byggts med bygglov.

även OM det är bygglovsfritt, så behöver du göra en bygganmälan, som kräver ungefär samma dokumentation som ett bygglov, för en sådan åtgärd.
Varför skulle det krävas en anmälan om åtgärden är bygglovsbefriad? Ger TS sig inte in i någon bärande konstruktion ser jag ingen orsak till att behöva göra en anmälan. Eller menar du rivningsanmälan? Då krävs inte samma dokumentation som bygglov.
 
M MetteKson skrev:
Varför skulle det krävas en anmälan om åtgärden är bygglovsbefriad? Ger TS sig inte in i någon bärande konstruktion ser jag ingen orsak till att behöva göra en anmälan. Eller menar du rivningsanmälan? Då krävs inte samma dokumentation som bygglov.
Den bärande konstruktionen är redan bruten i samband med byggandet av burspråket.
Det jag vill är att riva burspråket och ersätta "hålet" i väggen med ett nytt fönsterparti i liv med väggen.
 
O
Eftersom det rör sig om ett hus utanför detaljplanerat område är det oftast möjligt med fasadändringar utan att behöva skicka in lov/anmälan. Beroende på hur stort burspråket är skulle det eventuellt kunna bli fråga om rivning av del av byggnad till exempel, och då anmälningsplikt till kommunen.

Om fasadändringar på Boverkets hemsida: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/andring-av-byggnaders-yttre-utseende/
 
Till alla er som kommit med idéer och förslag - tack!
För att förtydliga - speciellt alla ni som bombsäkert sagt "detta gäller".
Jag har nu pratat med Norrtäljes byggkontor och deras svar är:
"Nej du behöver inget bygglov, rivningslov eller anmälningsplikt för att riva burspråket och ersätta det med vanliga fönster.
Burspråk är bygglovsbefriade och du gör egentligen ingen fasadändring. Dessutom ligger ditt hus utanför planlagt område."
Så allting utrett och klart - bara att riva burspråket!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.