Hej!
Jag är ny här så om jag lägger tråden fel så får ni ursäkta. Har sökt runt en del men inte hittat rätt information.

Jag har en friggebod (innermått 273x368 cm) på tomten som har stått med ett par hål i taket under X antal månader/år. När vi flyttade hit i somras la vi ny takpapp över hålen så det har inte läckt in något mer sedan dess. Men som ni ser på bilden nedan så är virket under hålet i minst sagt dåligt skick. Då det var svartmögel på innertaket så jag bestämde mig för att använda detta som ett "lärohus" och började riva ner allt som såg ut att behöva bytas ut.

Vattenskadat trä på friggebodens takstolar och råspont med mögelspår och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målbilden:
Jag ska renovera det till en fungerande verkstad där vi kan bygga saker, meka med cykeln osv. Det jag vill göra är följande:
1) Öppna upp taket till nock då takhöjden idag inte är mer än 2 meter.
2) Sätta in en ventil då det konstigt nog inte finns någon ventilation alls idag.
3) Sätta in ett fönster på sydvästra kortsidan.
4) Dra in el från bostadshuset (detta gör jag såklart inte själv).

Tidigare renoveringar jag har gjort sträcker sig inte mycket längre än till ytskikt så jag är ganska grön på det här. Därför har jag gett mig själv den någon generösa tidplanen "Klart under 2020".


Nu till mina frågor:
1) Kan jag komma undan med att byta ut eller förstärka delar av takstolen eller borde jag byta ut hela?
2) Jag behöver byta ut råsponten och lägga ny takpapp. Borde jag tänka på något speciellt när jag gör det?
3) Reglarna på väggarna under hålet är också skadade. Behöver jag staga upp taket på något speciellt sätt när jag byter ut dem?


Södra hörnet:
Fuktskadan på brädorna i taket (råspont heter de va?) sträcker sig över halva långsidan.
Vattenskadade träbjälkar och råspont i taket på en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sydvästra hörnet:
Resten av den skadade takstolen ser ut att vara i okej skick.
Skadad takkonstruktion med råspont och isolering, behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Västra långsidan:
Den sida av taket som inte har haft några hål i sig är föga förvånande i bättre skick.
Skadat trävirke i ett friggebods tak med synliga skador och mögel bredvid isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norra hörnet:
"Mittenpinnen" på mittentakstolen ser ut att ha levt ett tufft liv. Kanske borde byta ut den också?
Skadad takstol och råspont med mögelskador i en friggebod, med isolering synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nordöstra kortsidan:
Skadat tak i friggebod med synliga vattenskador på råsponten och isolering, samt del av takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för alla svar och tips! Jag vill gärna undvika att riva byggnaden då jag vill använda den för att lära mig renovera.


Fridens liljor:heart:
 
Hej!
Om du har möjlighet så hade jag bytt ut hela taket, med hänsyn till skadorna och dina planer för framtida användning.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Om du har möjlighet så hade jag bytt ut hela taket, med hänsyn till skadorna och dina planer för framtida användning.
Hej!
Med "hela taket", menar du råspont och alla tre takstolar då?
 
B Brillorm skrev:
Hej!
Med "hela taket", menar du råspont och alla tre takstolar då?
Ja, det hade jag gjort.
Tiden det tar att lappa och laga är bättre att lägga på att riva bort hela och lägga nytt.
Råspont är ganska billigt och går fort att lägga.
Sedan har du ju ett bra tak i många år framöver.
 
Håller i stort sett med Obelix här ovan. Riv bort all råspont, fortsätt med att riva bort takstolar som är skadade och behöver du byta väggreglar så riv bort all innerpanel och andra takstolar som behöver tas bort för att kunna byta väggreglar.

Du frågar om du behöver staga upp taket för att byta väggreglar. Nej troligen inte, i och med att du ändå tar bort råspont och takstolen/takstolarna som vilar på de väggreglar som måste bytas.

Virke är relativt billigt så byt hellre lite för mycket än lite för lite är väl det enkla sättet att sammanfatta råden till dig.


Lycka till med det här roliga jobbet! Glöm inte att ta bilder och starta en bygg/renoveringstråd! Och välkommen till byggahus! :)

Mvh,
ToRy
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det hade jag gjort.
Tiden det tar att lappa och laga är bättre att lägga på att riva bort hela och lägga nytt.
Råspont är ganska billigt och går fort att lägga.
Sedan har du ju ett bra tak i många år framöver.
Jag hör dig, det låter logiskt och råspont kan väl inte vara så svårt att spika dit. Men jag har aldrig bytt eller på något sätt hanterat takstolar tidigare. Även om dessa är relativt små så vet jag inte hur jag ska få de nya dit upp (eller ner de gamla för den delen). Huset står i en brant backe långt ifrån där en kran eller liknande kan stå. Hur brukar man gå tillväga?
 
T ToRy skrev:
Håller i stort sett med Obelix här ovan. Riv bort all råspont, fortsätt med att riva bort takstolar som är skadade och behöver du byta väggreglar så riv bort all innerpanel och andra takstolar som behöver tas bort för att kunna byta väggreglar.

Du frågar om du behöver staga upp taket för att byta väggreglar. Nej troligen inte, i och med att du ändå tar bort råspont och takstolen/takstolarna som vilar på de väggreglar som måste bytas.

Virke är relativt billigt så byt hellre lite för mycket än lite för lite är väl det enkla sättet att sammanfatta råden till dig.


Lycka till med det här roliga jobbet! Glöm inte att ta bilder och starta en bygg/renoveringstråd! Och välkommen till byggahus! :)

Mvh,
ToRy
Tack för tipsen och för välkomnandet :) När jag bygger nya takstolar, gör jag det lättast på plats (spikar fast en del i taget), eller bygger jag dem på marken och lyfter upp dem hela? I så fall hur lyfter jag upp dem?
 
Det är en så pass liten byggnad att det kan gå bra att lyfta upp dem om man är 2-3 personer eller bygga dem direkt på plats om du tycker att det är enklare.

Så här gjorde vi på vårt garage som är 4*6 m med takstolar som är ca 5 m breda och 1 m höga för att slippa lyfta upp dem. De gick att bära på en person, men pga storleken underlättade det att vara två som bar dem på marken.
Personer förbereder att resa en takstol på en byggarbetsplats med spännband och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer monterar takstolar på ett garage under konstruktion med hjälp av spännband och stegar i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi drog spännband runt underarmen på båda sidor så långt ut som möjligt som vi kastade över hammarbandet och ett spännband i nocken som vi hade kvar på sidan mot kameran dit nocken pekar (bant till nocken insåg vi var bra att ha efter första takstolen så därför saknas den på bild2). Sen var det bara att börja dra upp takstolen vilket går förvånansvärt lätt, men man får vara lite försiktig för så fort hela takstolen har tagit sig över hammarbandet så vill nocken vända sig nedåt. Så det gäller att ingen står i vägen och att den som håller i repet till nocken är beredd på att hålla emot så att den inte slår ner. Har man bytt hammarbanden så glider takstolen väldigt lätt på dem så det gäller även här att de som drar i repen till underarmarna drar ungefär lika mycket och att den som har repet till nocken håller emot så att den inte åker iväg på tok för fort och därmed riskerar att snurra så att den glider av hammarbanden och ramlar ner i byggnaden.
 
Eftersom du vill öppna upp till nock och det inte är så stora spännvidder vi pratar om bör det räcka bra med att du sätter en bärande balk på vardera kortsida från golvet och upp till nock. På den lägger du sen en nockbalk och fäster överarmarna till taket i den på lämpligt sätt (finns flera olika metoder), se bild. Gör du på detta sätt så bygger du allt på plats och kan antagligen klara de flesta momenten helt själv, även om det underlättar att vara två när man ska försöka få långa reglar att ligga där man vill ha dem.
Du bör kunna dimensionera de två pelarna och nockbalken för att inte behöva ha en pelare i mitten, men exakt dimensionering på dem är jag inte bra på att bedöma. Det finns säkert andra här som kan hjälpa till på den punkten alternativt så kan du gå in på dimensioneringsguiden från Svenska trä för att hitta hållfasthetstabeller och dimensioneringshjälp.
3D-illustration av takstolar med bärande balkar och nockbalk i ett öppet till nock byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dina takstolar kommer inte väga så mycket, jag skulle nog monterat ihop dem på golv/mark och sedan lyft upp dem.

Annars har ju Hjulia en alldeles utmärkt idé. Du vill ju ha öppet i nock, då är ju det där en bra lösning.
Tänkte efter en stund och kom på att min gäststuga har en liknande takdesign. Dock har jag förutom nockbalken också två parallella "sidobalkar" som sitter halvvägs mellan nockbalken och hammarbandet. (Hammarbandet är den regel som ligger ovanpå de stående väggreglarna.) Sen ligger råsponten på nock/sidobalkar/hammarbanden, dvs i 90 grader jämfört med din nuvarande råspont. Jag har alltså inte några reglar som ligger på nock/sidobalkar/hammarbanden som på bilden ovan.

Min bod är större än din, ca 3,6x4,2 om jag inte minns fel. Balkarna skulle kunna vara 45x195 eller möjligen 220. Min stuga har dessutom betongpannor på taket. Med dina mindre mått - om du dessutom inte har pannor på taket - skulle nog klara sig utmärkt med 170 eller kanske till och med 145-höjd på balkarna/balken.

Kolla dock så att balken/balkarna vilar på tillräckligt bra stående väggreglar!
 
Redigerat:
B Brillorm skrev:
Jag hör dig, det låter logiskt och råspont kan väl inte vara så svårt att spika dit. Men jag har aldrig bytt eller på något sätt hanterat takstolar tidigare. Även om dessa är relativt små så vet jag inte hur jag ska få de nya dit upp (eller ner de gamla för den delen). Huset står i en brant backe långt ifrån där en kran eller liknande kan stå. Hur brukar man gå tillväga?
Jag har en bod i liknande storlek, och där byggde vi (2 personer) taket på plats.
Materialet kapades färdigt på backen, och sedan slutmonterade vi på taket. Självklart går det åt lite stöttor och liknande.
Har man tillgång till en liten byggställning (kanske kan låna en?) av någon sort så underlättar det ju enormt.
 
Tack för era svar! Detta är oerhört uppskattat.

Lösningen som Hjulia presenterade med nockbalken ser intressant ut, och länken verkar ju väldigt käck! Jag ska fortsätta riva ut det gamla materialet idag, sedan blir det dags att fatta beslut om taket efter jag har läst på lite mer.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.