UV-ljus

Många äldre belysningsteknologier avger UV-ljus. UV-ljus är en elektromagnetisk strålning som inte synligt för det mänskliga ögat. UV-ljus kan användas i poolbelysning för att eliminera alger och bakterier. UV-ljus används till exempel i solarium, i insektslampor och inom vetenskap. UV-ljus är inte hälsosamt som generell belysning på exempelvis kontor, skolor eller som belysning av produkter, konst eller mat eftersom det har en blekande effekt. LED-ljuskällor är däremot fria från UV-ljus.
 
Som sagt var; Du får uppdatera dig lite på hur moderna lysdiodlampor med vitt ljus fungerar.

"Blå lysdioder avger också en del av sin strålning i den osynliga ultravioletta delen av spektret, och även den delen omvandlas i stor utsträckning till gult synligt ljus. Det sistnämnda förhållandet innebär att man får ut ca 4–5 gånger så mycket synligt ljus från en vit som från en blå lysdiod."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lysdiod
 
Mikael_L
Jag håller i stort med jonaserik (dock inte tonen/attityden som används).

Den extra skyddsslangen används som skydd för UV och/eller värme. Skyddar bra mot UV inte fullt lika bra mot värme men då finns det ju å andra sidan en skyddsslang kvar som isolerar.

I armaturen i tråden så blir det väldigt varmt men inget UV om man använder en stark glödlampa, typ 60-75W eller motsvarande halogen.
Kör man med LED blir det ingen värme som kommer skada ledarisoleringen, dock kan vissa LED läcka mycket små mängder UV, men det finns nog inga som läcker så mycket att det kommer skada ledarisoleringen.

Så finns det medföljande skyddsslang så är det ju lika bra att sätta dit den, samma ifall man råkar ha något i bakfickan. Men är det tänkt att sitta en LED-lampa i (som då kommer hålla länge och knappast sen bytas ut till för sedan länge sen förbjudna glödlampor i någon okänd framtid) så skulle jag inte bry mig mer om slang än så - dvs trä på ifall det följer med lampan, annars skita i den.


Och för att gå tillbaka lite till första posten, temperaturerna är de som ska användas när man dimensionerar kabeln för max ström och dimensionerar överströmsskydd. Men temperaturerna hänger förstås samman ändå, dvs inre vs yttre uppvärmning.
Därför är det bra att ha någon slags skyddsslang ifall man använder glödlampor som blir såpass varma.


Men de temperaturprestanda som EQRQ har är jämförbar med all annan vit installationskabel, så det är inget tokigt kabelval av den anledningen, däremot är den inte helt givet rätt val i källarmiljö.
EQRQ (EKRK) brukar anges användningsområde "torra bostadsrum", så det snubblar kanske lite där, i en källare.

Jag personligen skulle kört med EXLQ för att inte, lite i onödan, röra mig i gråzonen.
Men är det en torr källare, som du skriver, så är lite EQRQ där inte heller något att uppröras över, en del källare är ju inredda som bostad, så ...? :)
 
Original "frågan" var väl att att EQRQ var "dålig" då den inte skulle fungera i armaturen (#1), sen har den "vridits" till nått annat. Vissa hävdar i princip att om det inte fungerar så är det armaturen som är dålig. Och någon "går i taket" (som vanligt) när vederbörande inte blir struken medhårs.
 
B
Oj vad många svar, kul och verkligen uppskattat.
Jag tänker dör sakens skull förtydliga några saker.

- dessa armaturer är av plast, bakom lampan ligger en tunn aluminium skärm som inte känns direkt gedigen men den sitter som den skall.

- det medföljde inga strumpor utan ledarna går in i skruvplintar i en keramisk lampfot.

- kabeln är EQRQ, jag upplever en som en modern och riktigt bra kilo. Läser man om den tycks det vara så den ska uppfattas och ha samma funktion.

- kablarna är dragna parallellt två stycken till varsin lampa som sitter vågrätt på balk.

- de är dragna och klamrade/spikade i taket. Källaren är delvis inredd men inte isolerad mer än på ett ställe längre bort. Det är torrt.

Jag har testat att ha lamporna på med både LED som jag skall ha i, men testade ör sakens skull att köra en halogen.
Halogenen gör att glaset blir rejält varmt rätt snabbt.
När jag kör med LED blir kupa på sin höjd, efter en bra stund kanske lite ljummen. Knappt märkbart.

- min känsla är att en ny modern kulo" från Nexans måste kunna och skall kunna förse en fast monterad Armatur, annars känns det konstigt att kabeln ens finns och säljs.

Kanske ska de vara strumpor till, om man har halogenare i.

Man kan om jag förstått det dra EQRQ till vägguttag utan några restriktioner. Både 10 och 16 A?
Ett vägg uttag ska ju klara rejält mer än en armarur med LED på 9W. Men kanske inte under så lång tid.

I detta rum jag nu har dragit dessa kablar är det typ förråd och lite arbetsrum för mindre "mancave" jobb. Inget som lyser 12 timmar dag.
Men visst, man kan ju glömma lamporna på när man åker till stugan i 2 dagar. Då vill man ju helst inte behöva oroa sig som med en gammeldax kaffekokare utan auto-off.
 
Du behöver som sagt tidigare inte tänka på vilken kabeltyp du använder till armaturen. Valet beror isf på andra yttre faktorer som tex i vilka fall kabeln får användas generellt och där är du ju inte heller direkt i konflikt även med kulotypen.

Din bleka plastkopia av sk fartygsarmatur kommer ge upp långt före du får problem med kabeln om du stressar miljön för dem. Originalen med pressgjuten botten klarade givetvis av glödlampor men trådarna oavsett typ ganska snart spröda där skiljer det väldigt lite mellan de olika sentida med beteckning X eller Q mot historiska PVC.

Samma för UV i praktiken bör man skydda i tex lysrörsarmaturer men knappast något öht att tänka på vid LED. Skadar givetvis inte heller numera med någon extra slang etc men då lika mycket mot värme som UV. Lysrören ger ju en stor andel av sin energi som UV och med högre effekt men krävs decennier med stor andel brinntid för att läckorna ska märkas på rätt materialval.

I ditt fall med den armaturtypen kommer du längst genom en fackmässig hantering vid kabelinföring och anslutning av sockel. Rätt gjort där har det sen ingen betydelse elektriskt om du så kör glödlampa så det blir farligt på andra sätt. Och hur troligt är det att man kör annat än LED i den numera?
 
UV från LED är till stor del en modern skröna.

Det har förekommit LEDar där man låtit dioden avge UV, som sedan ett lyspulver omvandlat till synligt ljus, väldigt likt processen i lysrör.

Men dessa "Near UV" - LEDar är dyra att tillverka, och de ger ett dåligt utbyte på totalen, bland annat för att ljuspulvret måste flytta frekvensen / våglängden ganska mycket.

Det som gäller idag är LEDar som avger ett väldigt djup blått ljus, som inte är UV på långa vägar, och som sedan lyspulvret omvandlar till gult. Det gula, blandat med lite blått som slinker förbi, ser vitt ut. Här är den en kortare omvandling i frekvens, då blir det mindre energiförluster i den. Och dessutom kan man tillverka väldigt effektiva blå dioder!

Så: Dagens vita lysdidoder avger försumbara mängder UV-ljus!

Dessutom är nästan alla lysdioder "riktade" - ofta med 120 graders spridningsvinkel på ljuset som kommer ut. Glödlampan har inte mycket ljus som går "nedåt" mot gängan, och det ljus som dessutom skulle gå i krok runt lamphållaren måste sitta på ett rymdskepp!

Så risken att anslutningarna i denna armatur skulle bli solbrända av en LED-armatur kan försummas. I teorin skulle väl någon i framtiden kunna stoppa in en 60W glödlampa, men var i fåglarna skall framtida ägare lyckas köpa en sådan?

Så effekten är, njut av, och var trygg med, din snygga installation, med halogenfri kulo. Den kommer att hålla länge!

Om någon vill läsa på mer så kolla in bland annat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

https://electronics.stackexchange.com/questions/290187/do-cool-white-leds-emit-uv-light
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.