Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bergvärme/jordvärme/sjövärme säger jag. Är lite besviken på prestandan i min luft-vatten värmepump så går till den säkra sidan. Håll dig till erkänt bra märken.
Bäst prestanda när det behövs som mest och man slipper utedelen

Samtidigt måste ventilationen ses över så det inte stannar av när man inte eldar.
Vilken luft-vatten har du ? Varför är du besviken ? Min maskin går inte ens dygnet runt vid 10 minus och håller mitt hus varmt hur enkelt som helst trots att spets el inte är inkopplat rent fysiskt . Jag har 2 LVVP en i min firma som har ett SCOP på 4,6 loggat( det är utan VV ) och en i mitt bostadshus som trots ett lågflödes / högtemp system får cirka 3 i SCOP ink VV. Då slapp jag köps hela köldbäraren som o mitt fall skulle kostat runt 50000 om jag borrat.

Vad menar du med att ventilationen stannar av när man inte eldar?

Frånluft VP är bara en elpanna med en pytteliten kompressor, även om det heter Nibe 750 så är det så. I en normal villa finns generellt endast runt 800w i kyleffekt att hämta hem. Det är därför Nibe kyler avluften till - 15 grader. För att få avluft på -15 så krävs 20 - 25 minus i förångning och då har vi ett COP på typ 1. Frånluft maskiner är endast bra i hotell och större fastighetsbestånd, i villor bör de förbjudas snarast .
 
C Calore skrev:
Vilken luft-vatten har du ? Varför är du besviken ? Min maskin går inte ens dygnet runt vid 10 minus och håller mitt hus varmt hur enkelt som helst trots att spets el inte är inkopplat rent fysiskt . Jag har 2 LVVP en i min firma som har ett SCOP på 4,6 loggat( det är utan VV ) och en i mitt bostadshus som trots ett lågflödes / högtemp system får cirka 3 i SCOP ink VV. Då slapp jag köps hela köldbäraren som o mitt fall skulle kostat runt 50000 om jag borrat.

Vad menar du med att ventilationen stannar av när man inte eldar?

Frånluft VP är bara en elpanna med en pytteliten kompressor, även om det heter Nibe 750 så är det så. I en normal villa finns generellt endast runt 800w i kyleffekt att hämta hem. Det är därför Nibe kyler avluften till - 15 grader. För att få avluft på -15 så krävs 20 - 25 minus i förångning och då har vi ett COP på typ 1. Frånluft maskiner är endast bra i hotell och större fastighetsbestånd, i villor bör de förbjudas snarast .
2,6 i cop vid +4 på en ny pump (REC VP)

Ventilation bör man alltid se över i gamla hus som värmts vid eldning och där ventilationen ofta går via en varm murstock för att säkerställa att det fortfarande fungerar efter konvertering. Det kan ju räcka med en frånluftsfläkt på skorstenen
 
Ursäkta, men jag förstår inte . Vilken maskin har du ?
 
Y Yonaz skrev:
Vet du vad man kan göra för att få det så praktiskt som möjligt?
Det beror på utrustning och förutsättningar. Återkom med det. Valet påverkas också av var i landet huset finns.
Vill du lära dig mer om pellets, så rekommenderar jag forumet på www.pellets.info

Slutligen så handlar valet av värmesystem ofta om hur man värderar ekonomi kontra komfort.
Har du praktiska och ekonomiska förutsättningar så är pellets i kombination med en värmepump bästa vägen.
 
Ska du byta värmesystem så hade i alla fall jag valt bergvärme och en uppkopplad sådan. Skönt att inte behöva bry sig ett dugg. Enkelt att kolla i en app att alla värden ser bra ut. Kanske höja tempen på varmvattnet inför ett hett bad.
Pellets fungerar bra det oxå men det krävs en investering där oxå om man ska ha det bästa. Sen ska pelletsen förvaras och bäras in. Ska man sedan köpa pelletsen lite billigare måste man ibland köpa minst fem pallar eller nått för att få ett bättre pris. Svågern köper iofs 8 pall åt gången och det blir lite bära. Han får in nästan allt i pannrummet och en pall bär man in rätt snabbt. Fikastunden är det som tar längst tid.
 
S
Tror inte du ska ta de som förespråkar luft vatten alltför seriöst faktiskt, det finns inte mkt som förstör upplevelsen av ett hus som en lvvp.

kolla på frånluftsvärmepump, bergvärme, t.o.m elpanna går före lvvp.
 
S SueCia skrev:
Tror inte du ska ta de som förespråkar luft vatten alltför seriöst faktiskt, det finns inte mkt som förstör upplevelsen av ett hus som en lvvp.

kolla på frånluftsvärmepump, bergvärme, t.o.m elpanna går före lvvp.
Tack för du anser bland annat mej för oseriös. Nu ska det bli trevlig läsning där du löser alla problem på ditt sätt.

Vem här mer än TS vet förutsättningarna rent ekonomiskt, geologiskt eller byggnadstekniskt. Kanske även estetiskt... ??
 
S SueCia skrev:
Tror inte du ska ta de som förespråkar luft vatten alltför seriöst faktiskt, det finns inte mkt som förstör upplevelsen av ett hus som en lvvp.

kolla på frånluftsvärmepump, bergvärme, t.o.m elpanna går före lvvp.
Är det verkligen så hemskt? En del modeller är inte så förskräckligt fula. Det är bara en fläkt som låter lite och sommartid är den inte igång så ofta.

Frånluftsvärmepump är inte lika effektivt, men det är ju en enkel lösning
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Krokben
S SueCia skrev:
Tror inte du ska ta de som förespråkar luft vatten alltför seriöst faktiskt, det finns inte mkt som förstör upplevelsen av ett hus som en lvvp.

kolla på frånluftsvärmepump, bergvärme, t.o.m elpanna går före lvvp.
Själv kan jag ju säga att jag önskar jag hade en stor LVVP utanför huset. Tycker inte det finns något snyggare än en stor fläskig värmepump utanför huset. Jag brukar till och med ta långa promenader för att se vad andra människor har för värmepumpar. Nu är alla kanske inte lika störda som mig men min poäng är att det är många som uppskattar LVVP. Stormljud kan i princip elimineras helt om man gör rätt vid installation.

Sen att du föreslår elpanna framför värmepump, då kan man lika gärna köra elpatron och kasta in pellets i lagret när man orkar så har man löst allting helt och hållet.
 
Msn kan ju dessutom ställa dem där de inte syns.

Min står 25m bort och undanskymd.

Frånluftvärmepump och elpanna är samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.