Har en torktumlare som ska kunna kopplas direkt till avlopp.
Kanske ett ilandsproblem, då man inte tömmer behållaren allt för ofta, men avloppsröret är ju precis där.

Enligt instruktioner ska man bara koppla loss slangen på baksidan och koppla den till avloppet istället. Låter lätt.

Problemet är att det är en tunn rackare till slang, innemått på ca 10mm. Jag hittar inget avloppsrörstillbehör som har så liten anslutning. Jag tänkte mig något liknande denna.

Finns det en standardlösning?

Vill helst inte ha denna som lösning.
 
A
Slangen bruka läggas lös mot golvbrunn eller utslagsvask.
Det kan vara mindre bra att montera direkt mot avlopp.
Men visst prova med nått sånt där från feltema.
Jag skulle nog montera nått rör eller tratt på väggen så man ha koll på om det rinner ut och att inte avloppsvatten rinner in.
 
På min förra torktumlare satte jag fast slangen på röret från tvättställ till golvbrunn. Ett alternativ till det är en spillmuff. Finns hos de flesta som säljer avloppsrör och tillbehör.
 
Ni har nog rätt. Jag tror jag får acceptera att tömma manuellt någon gång då och då.
 
Köp slanganslutningen du funderar på,
borra två ovala hål,
Stoppa i slangen från tumlaren i slanganslutningen och sätt fast den med ett buntband genom hålen.
 
Är inte helt med på hur du menar. Slangen ifråga och slanganslutningen passar verkligen inte ihop på något sätt. Slanganslutningen är för grov.
 
Hittade nu någon lösning?
Jag fick också med en lite slang till min torktumlare ca 12mm men 7 mm anslutning, när avlopp anslutningen är ca 20-22mm.
 
Nej, har fortsatt att tömma manuellt. Vid något enstaka tillfälle har det dessutom varit till fördel. Ett filter var igensatt, vilket jag snabbt märkte genom att vattenbehållaren i fylldes som den borde. Det hade jag märkt senare om den var direktansluten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.