Fråga sotaren så det blir rätt, lösa steg ska fästas under varje panna, hel stege fästes under nockpannor och i nerderkant vid takfot, ävensom att med hel stege får du påhakningsjärn för stegen upp på taket som ska vara enligt normer. detta för att en stege inte ska kana ut eller ramla bort med sotaren kvar på taket
 
Tack för svar! Är så orolig
att taket tar skada, blir otätt eller så.
Tycker också att jag läst någonstans att
lösa steg bara skulle användas på mindre, ”kortare” tak???
Vill inte heller lägga en förmögenhet på detta, men vill naturligtvis att det ska bli säkert!
 
Det finns lösa steg som hakar i varandra, så det blir som en fast stege.
 
En hel stege kan med fördel köpas som passar i dalarna på teglet, sök på takstege så får du många träffar och utvärdera vad som kan vara lämpligt för dig.
 
Tusen tack för tipsen!!!!
 
  • Gilla
Zz77
  • Laddar…
Kan vara bra att se hur det går att fästa/limma en lite tjockare gummimatta på fötterna som som ligger mot pannorna, detta för att stegen kommer att röra sig lite när någon går på den. Risken är att det blir skrapskador där fötterna ligger mot. Ska göra det själv, men har plåttak och då för att inte göra hål så blir det nockmodellen
 
  • Gilla
Boanita
  • Laddar…
Lösa steg är väldigt enkelt och helt okej att hänga dit.
Ska du ha stege så se till att den passar EXAKT i kupningen.
Jag var med och bytte tak åt en envis person. All plåt på taket skulle minsann målas likaså stegen som givetvis skulle återanvändas. Stegen sa jag till om direkt när vi började byta tak att den kommer inte att passa, jag hade testat när den låg på gräsmattan. Jag vet inte hur många pannaor som vi spräckte innan han gick med på att köpa typ 11st steg istället. Kostar runt en hundring styck.
 
  • Gilla
Boanita
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Lösa steg är väldigt enkelt och helt okej att hänga dit.
Ska du ha stege så se till att den passar EXAKT i kupningen.
Jag var med och bytte tak åt en envis person. All plåt på taket skulle minsann målas likaså stegen som givetvis skulle återanvändas. Stegen sa jag till om direkt när vi började byta tak att den kommer inte att passa, jag hade testat när den låg på gräsmattan. Jag vet inte hur många pannaor som vi spräckte innan han gick med på att köpa typ 11st steg istället. Kostar runt en hundring styck.
(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.