Karlia
Gammal tråd men jag kan intyga att de gillar öl. Snabbare än vad man tror är de också, så fort man vänder ryggen till..
En snigel klättrar på en ölflaska i ett bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förra året gjorde jag en intressant observation som jag skall fortsätta testa i år. Hade fått tag i pallkragar som jag tänkte odla salad i, dock va en lite ful så jag penslade den med en blandning av tjära och linolja.
I den pallkragen som var penslad på utsidan hittade jag aldrig några sniglar även om sallad brukar vara favorit födda. Känns inte helt omöjligt att sniglarna skulle dra sig för att krypa på träytor som luktar tjära. Testet fortsätter i år.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
Har man inte för mycket emot lite lagom mängder med gift så kan jag rekommendera en produkt som heter snigelbaren. Det är helt enkelt en liten plastlåda med lock, i vilken man lägger valfritt snigelgift som finns på marknaden. Man lägger lådan på lämpligt ställe (i TS fall uppe i odlingslådan då någon snigeljäkel trots alla åtgärder troligen kommer leta sig dit ändå...) med någon form av tyngd på locket, en lagom stor sten exempelvis så att fåglar och hundar inte kommer åt giftet. Sniglarna kryper in i lådan, käkar giftet och kryper sedan hem till sin håla och dör. Inget ihopsamlande av lik, inget slabbande med skålar, flaskor eller annat, framför allt inget slöseri med öl. Giftet ligger skyddat mot vädret, man behöver bara fylla på när det tar slut.

Till admin: Jo, jag har en viss koppling till produkten, det är ett par släktingar som tagit fram den och mig veterligen fortfarande är inblandade i försäljningen av den. Jag tjänar dock inget på produkten utan tycker bara den är bra. Bryter inlägget ändock mot forumregler om reklam eller dylikt så ta gärna bort det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.