Tycker man det är för dyrt att lägga 40-50 kr på en säck bruk och slänga vad som blir över, skall man nog inte börja att renovera ett kök.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Mikael_L
För att stenen ska ligga kvar på plats kan man dra en sträng med akrylfog. Men den stenen kommer sen bidra noll med bärighet i tegelväggen. Och ungefär samma blir det med något bruk som krympt så det är sprickor runt om i fogen.
Egentligen ska bruket, efter härdning, ha samma tryck som omgivande stenar och bruk för att egentligen ge den önskade bärigheten.
Så vad vi egentligen ser här är troligen okunnigheten hos BRF's styrelse, som trodde att man kunde återställa för bärighet.

Ju mer jag tänker på det ju svårare har jag att se hur man ska kunna mura in stenen med bruk.
Först lägga en liggfog som man lägger stenen på och sen försöka peta in bruk ovan och på sidorna?

Men att återfå full bärighet blir nog ganska svårt.
 
  • Gilla
användarnamnetfinnsredan
  • Laddar…
K kest skrev:
:DVar i Sverige bor du? Jag kan nog öppna någon av de säckarna jag har liggandes och skänka några liter till dig. De kostar nästan inget, så jag köper alltid några extra då bensinen för att hämta någon säck är dyrare än någon för mycket.
Men vill du ha ett par liter kan jag bjuda:rofl:
Tack, men efter att ha sett över den övriga byggplaneringen så kanske det ändå blir till att köpa en säck då det även ska sättas kakel.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, alla cementbaserade produkter krymper lite vid härdningen, ja utom expanderbetong då ...

Såvitt jag vet och förstått då...

Och krymper det så blir det lite sådär med bärigheten ...

Men blanda bruket ganska torrt, så krymper det mindre, svårt att beskriva hur torrt det kan vara och ändå fungera, men finns det ett blandningsintervall angivet välj den minsta mängden vatten, t.ex.
Glöm inte att fukta stenen som ska muras och omgivande ytor som det ska muras mot, rätt ordentligt, särskilt viktigt ifall man blandar bruket så torrt som möjligt.
TS kan få lite bruk av mig också, ifall TS bor i Uppsala. (Jag måste dock kolla vad jag har kvar, kanske har jag bara en påse snabbslipsats kvar nu, den är kanske lite för grovkornig för att vara bra här).
Men vill du ha av mig, så kollar jag, PM'a isåfall.
Tack, men efter att ha sett över den övriga byggplaneringen så kanske det ändå blir till att köpa en säck då det även ska sättas kakel.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att stenen ska ligga kvar på plats kan man dra en sträng med akrylfog. Men den stenen kommer sen bidra noll med bärighet i tegelväggen. Och ungefär samma blir det med något bruk som krympt så det är sprickor runt om i fogen.
Egentligen ska bruket, efter härdning, ha samma tryck som omgivande stenar och bruk för att egentligen ge den önskade bärigheten.
Så vad vi egentligen ser här är troligen okunnigheten hos BRF's styrelse, som trodde att man kunde återställa för bärighet.

Ju mer jag tänker på det ju svårare har jag att se hur man ska kunna mura in stenen med bruk.
Först lägga en liggfog som man lägger stenen på och sen försöka peta in bruk ovan och på sidorna?

Men att återfå full bärighet blir nog ganska svårt.
Blev faktiskt glatt överraskad när de gick med på det, nu kommer kylen 6 cm närmare väggen. Satsar på trögt bruk så det inte krymper så mkt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.