Jag håller på att sätta bröstlist i ett trapphus och märker att mattekunskaperna inte räcker till när det kommer till de gerade vinklarna. Listen möts i ett 90 graders hörn där den ena har 63 graders vinkel uppåt och den andra 70 grader. Går det att göra med ett gerat hörn och hur räknar man i så fall?
 
  • Bröstlist i trä i ett hörn av trapphus, där listerna möts i 90 graders vinkel med olika snitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade försökt förkroppa listerna istället för att gera ihop dem. Dvsa anpassa den en listens ände efter den andra listens profil.
 
  • Gilla
De Stilj och 1 till
  • Laddar…
Ha! Trodde för en stund att jag var ensam om att gå bet på detta.

Jag insåg att gera aldrig skulle kunna lösa detta på ett snyggt sätt. Men inte heller förkroppning skulle ge ett resultat jag var nöjd med. Listernas olika höjd o bredd ställer till det. Eftersom jag har mycket kvar på husets inredning innan jag är klar kände jag att det inte var försvarbart att stå o pilla med ett simpelt litet hörn. Kom därför på en enkel lösning jag tror mig kunna leva med. En liten passbit i hörnet som utsmyckning. Och när listerna möter en plan vertikal yta blev gerningen en barnlek. Inte optimalt kanske. Men jag har redan släppt det och hastat vidare med såg, skruvdragare o pensel.
 
  • Hörn där lister med olika höjd och bredd möts, försedd med anpassad passbit som lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jag skulle testa praktiskt med 2 spillbitar, tror att du kan få ett snyggare hörn då ;-)
 
Enklast med ger är att först gera ut från hörnet (45°/45°) med en mindre kloss av listen och sedan gera den och listen utifrån deras möte..
Blir en liten rak "platå" i hörnet ..
kladdig skiss..
Handritad skiss som visar hur man gör hörn på panel med 45° och 30° snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husvagnsthord och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.