Hej!
Vi bytte panel på huset i höstas och i år har vi tänkt göra i ordning runt huset då det ser hemskt ut nu. Vill ha grus runt huset och har alltid drömt om en rak grusgång som leder fram till entrén. Har dock svårt med måtten och hur vi ska binda ihop det som ska vara runt huset och själva gången. Plattan som är kvar efter vårt gamla garage (där alla grejer ligger) ska tas bort och där ska grusas upp en parkeringsyta. Mellan parkering och trädgård ska det byggas ett staket.
Till vänster om huset har vi ett stort berg i dagen som vi älskar. På baksidan är det tyvärr en väldigt hög slänt och vid ena husknuten är det bara någon meter innan ett "stup" ner.
Vi bor på landet zon 2-3.
Gjorde en dålig provritning som inte ser klok ut men lite så går funderingarna. I framtiden är planen att bygga ut en hall med valmat tak mitt fram på huset så bra om planen funkar både nu och då, eller att vi åtminstone slipper göra om allt. Tacksam för förslag hur vi knyter ihop allt på ett fint sätt :).
Tvåvåningshus med ny panel, oanlagd tomt med berg och höga gräs framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panelhus med röda takpannor, omgivet av oordnat trädgårdskaos med byggmaterial och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panelklädd husfasad med oordnat gräs och buskage i villaträdgården, i behov av landskapsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av hus med ljus panel, utsikt mot sliten trädgård och stort berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hus med röda takpannor, omgivet av trädgård och omarkerad grusgång på provritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där verkar väl vara vettigt!
Ev kan ni göra en stor halvcirkel framför huset (i ett material med lite högre hierarki, som natursten), som sidogångarna leder vidare från. (eller rektangel) Blir mer rumskänsla.
Huvudentrén görs lite bredare än sidogångarna.
Försök få in växter i detta! Träd på rad längs en eller båda sidorna av entrégången? (blommande med höstfärger). En låg buske på rad framför huset på vardera sida av entrén.
En bänk som välkomnar på ena sidan.
Jag skulle omsluta själva entrérummet med en häck (kan vara låg, hög, vintergrön, klippt, friväxande) mot gräsmattan. (därför ännu bättre om man tänker en form för själva entrérummet framför huset). Så man alltså går "genom" häcken från entrégången.
Det var lite spontana tankar.
 
  • Älska
Fruberlundslantliv
  • Laddar…
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Det där verkar väl vara vettigt!
Ev kan ni göra en stor halvcirkel framför huset (i ett material med lite högre hierarki, som natursten), som sidogångarna leder vidare från. (eller rektangel) Blir mer rumskänsla.
Huvudentrén görs lite bredare än sidogångarna.
Försök få in växter i detta! Träd på rad längs en eller båda sidorna av entrégången? (blommande med höstfärger). En låg buske på rad framför huset på vardera sida av entrén.
En bänk som välkomnar på ena sidan.
Jag skulle omsluta själva entrérummet med en häck (kan vara låg, hög, vintergrön, klippt, friväxande) mot gräsmattan. (därför ännu bättre om man tänker en form för själva entrérummet framför huset). Så man alltså går "genom" häcken från entrégången.
Det var lite spontana tankar.
Tack snälla för ditt utförliga svar . Hoppas jag förstått rätt med denna ritning, skulle nog kunna bli fint med en halvcirkel med buskar som delar av.
Hus med skissad halvcirkel av buskar och staket framför, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte en mindre halvcirkel runt entrédörren, typ fram till fönstrena på sidan av dörren, deras karmlinje mot dörren.
Så hälften så bred halvcirkel. Och från denna går det ut gångar sidorna.
Men du kan göra så där också, men blir inte lika "mysigt", lite för stor proportion kan jag tycka på halvcirkeln.
 
  • Gilla
Fruberlundslantliv
  • Laddar…
Cajsa Lundin Cajsa Lundin skrev:
Jag tänkte en mindre halvcirkel runt entrédörren, typ fram till fönstrena på sidan av dörren, deras karmlinje mot dörren.
Så hälften så bred halvcirkel. Och från denna går det ut gångar sidorna.
Men du kan göra så där också, men blir inte lika "mysigt", lite för stor proportion kan jag tycka på halvcirkeln.
Ok tack då fattade jag nog lite fel, mer så här du tänkte kanske? Får rita vidare i ett bättre ritprogram men idén med häcken tycker jag låter väldigt bra så tacksam för tipset
Vit tvåvåningshus med grovt övermålad förslag på häck i förgrunden, i en trädgård under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja typ. Men nu ser det ut som halvcirkeln tog halva entrégången. Man behöver en planskiss och ritprogram. Jag tänker inte heller att gångarna går precis längs huset, utan utgår från bågen i cirkeln. Gärna levande grönt mellan hus och sidogångar. Och gärna en året-runt-bänk framför eller någon slags mindre utemöbel, som välkomnar och gör entrérummet trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.