Är lite orolig för hysterin, mindre orolig för viruset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En inte obetydlig del har gått till att effektivisera sjukhusen så att inte icke-vårdbehövande ligger på vårdplatser. De körs hem eller hamnar på patienthotell. Bra i vardagen, en smula problematiskt om vi får många vårdbehövande samtidigt.
Okej, på nyheterna så sades det att vi redan har en vård i kris där patienter redan innan corona inte fick advekat vård.

På agenda hade professorn räknat på Italienscenariot att vi då kommer behöva 1000 iva-platser i region Stockholm om toppen infinner sig i slutet av maj. Idag finns det 90 platser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pin och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det är väl 30% över en längre tid och dödligheten snarare runt 0,5%? Iaf enligt de senaste siffrorna från Sydkorea. I Sverige är väl siffran 0,3%?
Det är under förutsättning att sjukvården ej överbelastas. Vi hade redan innan Covid-19 en överbelastad vård. Hur tror du det kommer se ut med 10000 patienter som kräver akut vård men det finns bara 500 respiratorer. Om det sprids snabbt här får vi vara beredda på att vi förmodligen kommer se ett scenario med 30% dödlighet på de som kräver akut vård.
 
  • Gilla
Tuggemugge
  • Laddar…
Mikael_L
Börjar ni känna stress över Corona situationen?

Nej, det kan jag inte påstå ...
Jag är väl inte obrydd heller.

Men när man börjat inse lite fakta och inser att man med allra största sannolikhet kommer få denna influensan, men dessutom fått mer info och kunskap så man också inser att allra troligast kommer det bli något mellanting mellan en hyfsad förkylning och en hyfsad influensa, dvs dålig, ev rejält sänkt, en vecka, sen börjar det bli bra.
Så nej, jag är inte stressad över tanken på när jag själv drabbas. Brukar ha mat som räcker minst en vecka hemma typ jämt, ganska mycket i frys, skafferi och kyl hela tiden. Visst, en del saker tar slut, mjölk t.ex. men ingen större risk att svälta i alla fall. Dessutom köpte jag ett par kg ris, mjöl och pasta för en vecka sedan, bara för att ...

Men sen kan jag väl bekymra mig lite för det övriga, de allmänna samhällspåfrestningarna blir ju rätt stora, lite besvärligt minst sagt. Hoppas vi kommer relativt väl ur detta, men det kommer ju vara en del annat att ta hand om, efter viruset väl har gjort sitt och dunstat.

Själv kan jag nog klara mig ett år utan att få nya uppdrag, så lite buffert finns, det är inte kul att behöva använda upp det som är mödosamt insparat... men det går ju det också i värsta fall.

Min pappa lär hyggligt troligt avlida ifall han blir smittad, han är i rätt dåligt skick idag, jag är inte beredd på att betta på att han skulle klara ett covid-19-insjuknande.
Det är ju lite blandade känslor i detta naturligtvis, den logiska analyserande delen av skallen säger ju att det är säkert inte så jättelångt kvar ändå. (Men det vet jag ju naturligtvis inte, han kanske skulle klara 10 år till också om han klarar sig från sådana här saker, men livskvalitén är ju dock inte speciellt hög idag ...)


Jag har aldrig trott att detta virus är något att ta med en klackspark, visst inser jag att det kommer ha en otrolig impact på vårt samhälle, och även en rätt stor impact på de flesta individer, och enorm impact för en del.
Men nu är det som det är, inget som går att göra något åt, och detta lär ju knappast vara det sista jobbiga virus vi kommer drabbas av, det kan mycket väl komma värre grejer i framtiden.
Så jag kommer ta det relativt lugnt, fortsätta tvätta händer lite oftare och hålla mig aningens mer ifrån folksamlingar som jag inte behöver beblanda mig i. Och sen väntar jag in att jag insjuknar, då ska jag kolla alla filmer jag länge tänkt se, läsa de olästa böckerna som ligger på hög och käka makaroner och ketchup i en vecka.

Vad sen framtiden har åt mig de närmaste månaderna, året, är inte gott att gissa sig till.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 10 till
  • Laddar…
Kan bara hålla med det du skriver till 100%!!(y)
 
Märker många runt om mig också som börjar handla på sig lite extra, men vill gärna inte erkänna att de är pga Corona, så många ggr folk skrattat åt mina ”förberedelser” de är tysta nu och frågar istället om råd. Tycker de är bra att många av er förstått vikten av att klara sig åtminstone en vecka utan beroende av samhället, och fyller på lite extra. Jag tror Som många andra att de är samhällsproblemen som kommer bli värst, är allvarligt oroad för framtidens ekonomi, och förbaskad för Sveriges obefintliga beredskap.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, på nyheterna så sades det att vi redan har en vård i kris där patienter redan innan corona inte fick advekat vård.
Det bär emot att försvara ett sjukvårdssystem jag inte tror på, så jag gör inte det. Men just vårdplatserna är som sagt en medveten strategi där man vill ha så få långtidsinlagda som möjligt.
 
N
buspojken buspojken skrev:
Ärligt nu, har ni börjat preppa eller bunkra kanske är mer rätt i detta fallet, pga Corona? Media eldar på som aldrig förr, många butiker ekar tomma, Ica butiker inför ransonering, grupperna ja har och hänger i väller de in nya medlemmar som är oroliga och vill ha råd.

hur gör ni? Sitter lungt i båten eller börjat se om ert hus
Det enda jag "hamstrat" är ett par mediciner som börjat sina i lagren. I övrigt ingen särskild oro. Har förmånen att kunna hålla mig i hemmet större delen av tiden (behöver inte arbeta längre) och ekonomiskt påverkas jag inte av detta eftersom min placeringar är bundna på räntebärande konton (med bunden ränta).
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det bär emot att försvara ett sjukvårdssystem jag inte tror på, så jag gör inte det. Men just vårdplatserna är som sagt en medveten strategi där man vill ha så få långtidsinlagda som möjligt.
Dom intervjuade en kvinna på tv4 precis som var något högt inom läkarförbundet. Hon sa att samtliga IVA-platser i Sverige är upptagna just nu av ”vanliga” sjukdomsfall. Hon ville inte gå in på anledningen varför Sverige har näst lägst antal IVA-platser i hela EU.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Det är inte arbetsgivarens uppgift att lösa detta och i de flesta fall finns förhoppningsvis en partner som inte har ett arbete som berör andra människor. Tex produktion av diverse prylar. Alternativet att acceptera olovlig frånvaro och att tex en brukare inte får sin assistans utförd känns inte ok någon gång. Kan ju vara skillnad mellan liv och död. Jobbar båda med människor får man väl göra en enskild bedömning var skadan blir minst.
Som det är nu här så skickar vår förskola hem helt friska barn och då har de inte stängt förskolan ens, men de skickar inte hem sin egna personal när de hostar till en gång. Så du kommer att ha och göra.
Nu har omsorgen stora problem för att DU som arbetsgivare kan och får inte tvinga förälder med lite snuva, liten hosta att arbeta inom arbete som rör andra människor. Även om folk med sedvanlig hosta pga diverse problem sen lång tid tillbaka skickas hem här, de är i grunden helt friska men kanske har någon annan komplikation.

Man kan kort och gott säga att nu går det åt helvete för hysteri.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Jag brukar ha som vana att ta till litet extra säkerhetsmariginal och det är delvis därför som jag brukar komma någotsånär välbehållen ur katastrofer som annars brukar gå riktigt illa.

Jag tycker att det är vettigt att de styrande i Finland följer samma princip.
-Skolorna stänger
-Inga offentliga sammankomster med mer än 10 personer är tillåtna.
-Museer och bibliotek och ungdomsgårdar och sportanläggningar och simhallar och liknande stänger.
Besök på äldreboenden förbjuds.
-Utomstående besök på vårdinrättningar förbjuds utom närstående som besöker döende.
-Allmänheten uppmanas att inte besöka personer över 70 års ålder.
-Offentliga sektorn distansarbetar så mycket som möjligt.
-Mer resurser till vården.
-Undantag från arbetstidslagstiftningen för vårdpersonal som behövs.
-Icke brådskande ingrepp skjuts upp
-Vårdpersonal och poliser kan kallas på jobb vid behov.
-Människors rörelsefrihet kan begränsas.
-Stängning av gränserna förbereds.
-Människor skall inte resa utomlands och finländska medborgare återvända hem. Persontrafiken avbryts.
-försvarsmakten är redo.

I morgon skall riksdag och regering förbereda för att ta beredskapslagen i bruk. Den har inte varit i bruk sedan kriget.

Personligen tycker jag att det här är sakliga åtgärder för syftet att inte överbelasta intensivvården. Enligt principen att vården skall räcka åt alla.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
C
Ett land där fortfarande relativt många politiker och tjänstemän vill folket väl. Även i Ryssland verkar folk klara pandemin bra tack vare vettiga åtgärder. Sedan finns det länder där regimen vill att folket ska dö...
 
M Markarbetaren skrev:
Dom intervjuade en kvinna på tv4 precis som var något högt inom läkarförbundet. Hon sa att samtliga IVA-platser i Sverige är upptagna just nu av ”vanliga” sjukdomsfall. Hon ville inte gå in på anledningen varför Sverige har näst lägst antal IVA-platser i hela EU.
Hela situationen är helt galen, vår beredskap är verkligen noll och ingenting, litar inte ett dugg på denna Dan Eliasson. Maken till kålsupare har ja nog aldrig sett.

om hotell står utan gäster, vore de intressant att veta om de går att upprätta fältsjukhus där istället, eller varför bygger man inte upp läger?
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Hela situationen är helt galen, vår beredskap är verkligen noll och ingenting, litar inte ett dugg på denna Dan Eliasson. Maken till kålsupare har ja nog aldrig sett.

om hotell står utan gäster, vore de intressant att veta om de går att upprätta fältsjukhus där istället, eller varför bygger man inte upp läger?
Högst osannolikt. Det är inte bara lokaler som fattas, utan framförallt utrustning och personal. Ett tomt fältsjukhus hjälper ingen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Högst osannolikt. Det är inte bara lokaler som fattas, utan framförallt utrustning och personal. Ett tomt fältsjukhus hjälper ingen.
Helt makalöst att Sverige står utan resurser, de här är en spark i arslet på alla skattebetalare, och bevisar återigen hur viktigt de är med beredskap.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.