Jag skulle vilja ha förslag på lämpliga små buskar eller blommor som skulle trivas i rätt så grusaktig jord på norrsidan av ett hus.

Jag har en remsa på kanske 1x4 meter bredvid entrédörren, där det idag mest växer gräs och mossa förutom någon tulpan och några krokusar som tittar fram på vårkanten.

Jag har 30 cm grus närmast väggen så de kommer inte växa dikt an, men de kommer ändå vara ganska nära en träpanel som naturligtvis inte får ta skada.

Gräset tänkte jag ersätta med täckbark, såvida det inte vore bättre att låta det vara kvar?

Växtzon 3.
 

Bästa svaret

Grusaktigt tolkar jag som väldränerat. Plus skugga. Du kan ju alltid blanda i lite ny jord i samband med plantering. Se till att allt ogräs tas bort innan.

Enkelt är björkspirea med en marktäckare som waldsteina – säkert och funkar.
Då får du lite blom och fin höstfärg. Köper du stora ex av björkspirean kan du sätta koreansk plymspirea som marktäckare.

Alternativt om du vill ha vintergrönt och då kan du titta på lagerhägg 'Etna' (eller annan sort) eller kanske vintergröna klot (hybrididegran).

Vill du ha lite striktare välstädad underplantering ta den snygga hasselörten. Vill du ha ljusare skirare intryck, ta myskmadra som också ger doft på våren. Kaukasisk förgätmigej är också ljuvlig. Lite coolare blir det med japansk starr 'Ice Dance' (som är vintergrön, men klipps med fördel tidig vår för ny fräschör, får ofta bruna toppar). Vill du ha mer naturlig känsla, ta en låg ormbunke som blodbräken.

Låt bli täckbark, bättre för växterna med andra växter. Marktäckare håller också undan solljus och förhindrar ogräs, men blir bättre miljö för rötterna än bark.
 
Tack för ett utförligt svar, och med exempel på växter vars existens jag inte ens kände till. Jag ska nog få ihop något snyggt baserat på dina förslag

.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.