Hej, jag vill borra fyra hål, relativ nära mitt proppskåp, fast inte på samma vägg.
Vill ha eran expertis, huset är i en lägenhet från 1967. Vart går sannolikt elkablarna?

Fakta:
Där uppe i kabelgreningshålet går kablar Upp, Ner och Höger.

Hålet längst till höger på bilden är 20cm från ytterkarmen, på insidan väggen sitter en lampbrytare, 15,5cm ifrån ytterkarmen. Bilder nedan.
Bild på ett hörn av ett rum med en ljusblå vägg, en vit lampknapp och ett kabelgreningshål högt upp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Proppskåp på vägg med fyra markerade punkter för borrning och ett kabelgreningshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett öppet kabelgreningshål i en vägg som visar flera elektriska kablar i olika riktningar, omslutna av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte vara orolig där. Även om kopplingsdosan skulle vara matad från vänster, från centralen så bör det röret ligga ovanför där du vill borra. Nån garanti ger jag dock inte ;)
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 1 till
  • Laddar…
Sitter det ingen takdosa där armaturen är så går röret neråt till strömbrytaren, uppåt till taket, höger till ett annat rum.
 
  • Gilla
josson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle inte vara orolig där. Även om kopplingsdosan skulle vara matad från vänster, från centralen så bör det röret ligga ovanför där du vill borra. Nån garanti ger jag dock inte ;)
Jag trådar om hela huset (byggt 65). För några år sedan bytte en elfirma elcentralen och lyckades borra in i ett VP-rör när de monterade centralen. De borde ha märkt detta då de träffade på röret,,,,
 
Mikael_L
Är de 4 röda prickarna där du vill borra?

Det verkar i så fall inte så farligt, pricken längst till höger är farligast, ty det är inte omöjligt att det går ett rör ungefär lodrätt ner från dosan.
 
Det ska nog inte vara något problem. Röret från dosan går rakt ner och upp, tror inte de har gjort en super böj på de gamla järnrören.
Det brukar det aldrig vara.
 
Eftersom frågan ställdes för tre månader sedan kanske TS kan berätta hur det gick.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.