Hej!

Jag har köpt ett litet kedjehus med relativt stor och fin trädgård. En sak jag inte är nöjd med är utsikten från matrummet och uterummet. Det är mot grannens husvägg och min garagevägg som en liten innergård. Det är lite mörkt och skuggigt med tanke på väderstrecket och bakom huset är det en litet skogsparti med många höga träd. Vad kan man hitta på för kul tro? Gärna med så lite skötsel som möjligt och varför inte nåt ätbart? :) Det är zon 5 och ganska fuktig jord.

/Tobias

Skiss av en trädgård med möblerad uteplats, gräsmatta, planteringar och kompassriktning, omgiven av väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från matrummet med utsikt över en trädgård och husväggar, skuggat av höga träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från ett matrum/uterum mot en skuggig innergård med höga träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en trädgård med gräsmatta framför ett uterum, omgivet av en grannens husvägg och garagevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

I skugga är det svårt att odla ätbart, behövs ljus för att utveckla smaker. Mest skuggtåligt är svarta vinbär och rabarber och det vill du kanske inte ha mot husväggar?

Spontana tanken är peppra på med flera rektangulära planteringslådor (för att få upp höjden) bredvid varandra framför väggarna, som du planterar något högt i. Skulle vara fint med prydnadsgräs och en svag belysning. Fint även på vintern i torkad form, inifrån menar jag.

Annars tänker man såklart klätterväxter när man har tomma väggar, får du ha klätterväxter? Pipranka är krispigt ljusgrön och frodig med stora blad, lyser upp lite. Vitblommande klätterväxter. Kolla på den koreanska. Funkar till zon 5.

Går ju att göra en massa kul om du vill. En massa cylinderformade växtkärl (utan botten, med marktkontakt) som du sprider ut lite assymetriskt och planterar olika snygga buskar i (med typ "savannform", blir lite skulpturala och knotiga, uppstammade nerifrån med lyft krona), eller vintergröna växter. Eller plantera massa smala enar tätt men ändå mellanrum, och belys mellan, blir som ett konstverk.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för många bra tips! Den gula väggen är grannens så den kan jag nog inte göra nåt på men planteringslådor med gräs någon meter ifrån låter som en bra idé. Och kanske pipranka på min bruna garagevägg. Det ska bli jättekul att komma igång med när det blivit något varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.