Hej
Denna fråga har kanske dykt upp tidigare men som novis på ämnet efterfrågar jag lite info.
Har en 3 fas kopplad kombi maskin med planhyvel, cirkelsåg och träsvarv. Allt drivs med en motor med följande data:
Bild på en ASEA-motorskylt med tekniska specifikationer: 1,1 kW, 1,5 hp, 380/220 V, 2850 r/min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med en kombinerad träbearbetningsmaskin inklusive planhyvel, cirkelsåg och träsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag skulle vilja göra är att frekvensstyra hastigheten, som ni ser är hastigheten ganska hög och svarvningsresultatet blir inte bra. Svarven kan varvas upp och ner med remskivor men hastigheten är ändå för hög.
Min fråga är då: - Hur mycket är det möjligt att frekvensstyra när varven är så höga?
- Lönar det sig att försöka?
- Om det är idé, vilken typ/modell av frekvensomvandlare kan jag titta efter?

mvh/Jyrki
 
Motorn som driver min bandslip är en 2.2 kw med lika många rpm som din, dvs 2-polig. Den kan jag köra från krypande hastighet och uppåt med frekvensomriktare. Jag kör med en Invertek från motorcontrol warehouse i UK, bäst priser. IP66 klassad så klart. Denna skulle passa dina behov:
En Invertek frekvensomriktare med reglage, statusdisplay och IP66-klassning, använd för att styra motorhastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.motorcontrolwarehouse.co.uk/invertek-ode-3-140041-3f1y-optidrive-e3.html
 
Redigerat:
Det skulle vara möjligt att köra din motor på en enfasriktare, om man D-kopplar motorn, dessa är oftast billigare än 3fas, nackdelen är att du kanske behöver enfas 16A för matningen. Jag rekomenderar att du monterar en extern fläkt på motorn, om du kommer att köra den längre stunder under 30Hz. Detta för att orginal centrifugalfläkt funkar dåligt vid lägre varvtal.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Motorn som driver min bandslip är en 2.2 kw med lika många rpm som din, dvs 2-polig. Den kan jag köra från krypande hastighet och uppåt med frekvensomriktare. Jag kör med en Invertek från motorcontrol warehouse i UK, bäst priser. IP66 klassad så klart. Denna skulle passa dina behov:
[bild]

[länk]
Tack för snabbt svar. Jag ska kolla in den. Det låter hoppfullt.

/Jyrki
 
K Keld skrev:
Det skulle vara möjligt att köra din motor på en enfasriktare, om man D-kopplar motorn, dessa är oftast billigare än 3fas, nackdelen är att du kanske behöver enfas 16A för matningen. Jag rekomenderar att du monterar en extern fläkt på motorn, om du kommer att köra den längre stunder under 30Hz. Detta för att orginal centrifugalfläkt funkar dåligt vid lägre varvtal.
Tack för snabbt svar. Jag har tänkt på att koppla om motorn för jag har tillgång till 16A. Som sagt var min största fundering kring hur mycket man kan styra varvtalen men nu är jag mycket klokare.

/Jyrki
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.