Hej,

Bor i ett hus där fiber inte är indraget,en jag tror(läs hoppas) att rör för framdragning är nedgrävt. Mitt hopp bygger på bilden där något som ser ut som en 32mm pem-slang(?) för optokabel går in i huset.

Om det nu är en sån, vart tar den vägen? Den går liksom in genom yttervägg men sen vet jag inte var den tar vägen? Hittar inget på vinden förutom två tomma pex/flexrör längs yttervägg, kan den övergå i dom någonstans?

Annars har jag en tom dosa i klädkammaren där fördelaruttagen för nätverk sitter under, 4st.

Jag kan inget om det här, som framgår, så allt hjälp/klargöring uppskattas.

32mm gul pem-slang tillsammans med andra kablar går in i en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stämmer att det är ett rör för fiber. Vart den tar vägen kan jag tyvärr inte hjälpa med, men du har inte något mediaskåp eller elskåp? Ibland kan det vara indraget dit.
 
Det är med största sannolikhet en pem-slang för fiber du har där (det gröna strecket talar i alla fall för det). Vart den tar vägen är svårt att säga. Kanske har du ett el-mätarskåp precis ovanför där den hamnar? Eller så är den bara uppstucken en liten bit under panelen.

mvh
Jeppe
 
Det kommer inte upp i fasadskåpet vad jag kan se i alla fall. I övrigt är det elcentralen, men där vet jag knappt vad jag ska leta efter.
 
Det känns väldigt långsökt att dom har dragit den väldigt styva pem-slangen någon lång bit i huset. Det kommer inte upp någon extra gul slang i fasadskåpet?
 
Nej, ingen alls.

De där lösa kablarna vet jag dock inte vad det är för spännande. Var nog ett tag sen man var där inne, fick ta mig igenom gigantiska spindelnät.

Öppet elskåp med flera uttag och lösa kablar på ett dammigt underlag, synliga spindelnät och en blå eldosa på golvet.
 
Den svarta är inkommande tele till huset och den vita går således till "första telejacket" i huset. Vart din fiberslang tar vägen är dock ett mysterium, kan du se något bakom panelen?
 
Nej det är liksom en öppning där den går in, inte försökt dra i den i någon större utsträckning. Den kanske bara är intryckt där, får dra lite i den imorgon.
Annars är mitt enda spår 2 tomma pexslangar på vinden som kommer direkt ovanför där den går upp, men hur och var den övergången skulle ske kan jag inte se.
 
  • Gilla
Ravinen 9
  • Laddar…
Det är inte telen som går i slangen då?
 
Nej den går i ett rör bredvid som inte syns på förra bilden tror jag, det orangea.
 
  • Orange rör bredvid gult och grått rör och kablar i hörnet av ett hus, med löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då detta inte ser ut att vara gjort de senaste åren med tanke på koppar för telefon tror jag att den gröna är för KabelTV.
Kan detta möjligen stämma att ni har kabel TV i huset?
 
Hej,
Nej ingen kabel-tv finnes.

Misstänker att man drog rör vid nybyggnation 2003. Hört att andra i området hittat rör i marken när de börjat gräva, dock aldrig förberett ända in såhär.
 
Kollat med någon granne?

Det kanske är någon skojare som gillade att gräva tomrör som har varit igång i väntan på något..
 
Är det normalt att man drar så grovt rör för fiber ända in i fastighet då? Här omkring har vi nåt 20mm orange rör fibern går i. Kanske så klent som 15mm till och med.......
 
Den större frågan är beroende av var och om det finns förberett utanför fastigheten med fiber.
Vet du om det finns förberett med fiberslang utanför din fastighet och i så fall var?
Finns det inte förberett så blir det avgörande hur och var man kan gräva fram till fastigheten.
Så om din befintliga PEM-slang kan användas eller inte är avgörande av det ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.