S SueCia skrev:
jag ifrågasätter dig inte nu, men vilka bilar har du haft?

jag har bytt kupefilter på - toyota avensis, corolla, celica och renault kangoo. Inget av dessa filter bör ta längre tid än 120 sekunder (med gott om tid för att få tillbaks motvikten i handskfacket :) )
Främst Fordar av olika sorter .. :)

EDIT: det går föv utmärkt att ifrågasätta mig, jag skulle nästan säga att det bör göras ...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
På en Ford är det bara att bryta lös handskfacket med våld. Det kommer ändå att gå sönder inom kort... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Stefflo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På en Ford är det bara att bryta lös handskfacket med våld. Det kommer ändå att gå sönder inom kort... ;)
Ok, jag får smalna av det ännu mer, tyska Fordar, dvs. de med kvalitetsplast i inredningen .... :crysmile:

såhär gör man föv. på Mondeo "3" .. och det är samma på flertalet europeiska Fordar från årtalen .. sitter under huven ...
 
T
M Cameltoe skrev:
Hej,

Farmor lämnade in bilen på verkstad hos en OKQ8-verkstad för oljebyte, filter, bromsvätska och tändstift + däckskifte. Hon gick och åt vid ett ställe intill verkstaden och till sin förvåning körde de ut bilen efter ca 20 min. Hon går dit och säger att ”det där gick ju undan”, de svarade att ”ja visst, vi tänkte precis skicka meddelande till dig att hämta bilen”.

Nu till frågan, är det troligt att de ens kunde ha gjort allt detta jobb på så kort tid?

Kan inte mycket om bilar men vet ungefär hur varje moment går till och 20 min känns knappast troligt för så mycket jobb.
5 min hjulskifte
10 min olja, oljefilter, bromsvätska, lufttryck
5 min stift, oljepåfyllning.

Jo, det är möjligt för en erfaren mekaniker om han vill göra det snabbt. medan man tappar oljan, byter man vätskan och oljefiltret så det går lite ett i ett. Då ska luftnipplarna inte strula och hjulbultar normala och släppa, dito fälgar etc.
 
 
H
Inget illa om din farmor, men hade hon koll på tiden? Gå och äta och komma tillbaka på 20min kan vara tajt.
 
  • Haha
  • Gilla
Okarlsson och 4 till
  • Laddar…
Har dom en enda mek på det så är det inte rimligt. Inte ifall man ska vara noggrann och göra allt ordentligt.

Har dom varit två eller fler så är det såklart möjligt.
 
Nja är det?
1 min promenad
10 min försöka beställa på McDonalds usla självbetjäningsterminaler
7 min vänta på maten
1 min svälj hamburgaren
1 min promenad tillbaka
 
  • Haha
  • Gilla
Okarlsson och 5 till
  • Laddar…
H
Många verkstäder tyvärr suger olja ut ur oljestick röret när dom byter olja på motorn nu för tiden.
Lite fusk tycker jag då man gärna vill släppa pluggen i botten för att se hur oljan ser ut, samt om det är magnet om den har spån på sig.

så många fuskar vid olja byten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Med tanke på bilen så möjligen om man är riktigt snabb. På vissa bilar tar det 1h att bara byta stiften för att det är 8st och så förbannat trångt att allt måste väck först
 
Stod det stor service eller bara byte av ovanstående komponenter? Vid service ingår flera kontrollpunkter, läsa ut felkoder, släcka servicelampa, smörja osv.

Kolla på luftnipplarna om du ser några märken eller liknande, annars är det stor risk att de bara bytt vätska i behållaren. 20 minuter låter otroligt snabbt, men hoppar de över många punkter är det inte omöjligt.
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med tanke på bilen så möjligen om man är riktigt snabb. På vissa bilar tar det 1h att bara byta stiften för att det är 8st och så förbannat trångt att allt måste väck först
BMW 750 e32, 12 st. Burr. En gång aldrig mer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
På vissa bilar tar det 1h att bara byta stiften för att det är 8st och så förbannat trångt att allt måste väck först
En heldag på en Kia Carnival med Rovers KV6-motor. Bakre cykinderraden pekar rakt in i torpedväggen, så man måste lossa två motorfästen så man kan sänka och vrida motorn.
För att inte tala om dom tre kamremmarna...
Engelsmännen kan det där med bilkonstruktion.

Den bilen sålde jag billigt.
 
H Hallerudsbo skrev:
Många verkstäder tyvärr suger olja ut ur oljestick röret när dom byter olja på motorn nu för tiden.
Lite fusk tycker jag då man gärna vill släppa pluggen i botten för att se hur oljan ser ut, samt om det är magnet om den har spån på sig.

så många fuskar vid olja byten.
Många nya bilar t.ex Mercedes har inte oljeplugg så du är tvungen att suga ut oljan.
 
T
H Hallerudsbo skrev:
Många verkstäder tyvärr suger olja ut ur oljestick röret när dom byter olja på motorn nu för tiden.
Lite fusk tycker jag då man gärna vill släppa pluggen i botten för att se hur oljan ser ut, samt om det är magnet om den har spån på sig.

så många fuskar vid olja byten.
Jobbat i många år på olika bilverkstäder och aldrig sett det du beskriver. Suga ur oljan tar betydligt längre tid än att tappa ur den, dom enda ggr jag gjort det vad jag kan minnas är på båtmotorer. Det fuskas säkert men det är framförallt bland vissa kategorier verkstäder som man inte behöver vara kärnforskare för att identifiera och undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.