Hej!
Första skrivna tråden på detta forumet för mig.

Jag har under hösten blivit med hus på landet där vi även har ett gammalt stall/ladugård på tomten. Ena halvan utav byggnaden är murat tegel med puts på insidan och andra halvan är trästomme med spikad stående plankpanel.
Jag skulle i den murade delen vilja använda ett utav rummen till en mindre verkstad där jag kan mecka med gräsklippare, cyklar och annat roligt. Ytan på rummet är cirka 6,3m x 3,6, och ska kunna rymma arbetsbänkar och skåp för förvaring plus meckobjekten. Skulle även vilja få till att utrymmet är uppvärmt med en luft/luft-pump för att kunna nyttjas under vintern.
Nu till mina frågeställningar:
Golvet är gjutet och är dels ojämnt men har även "dyngrännor" vilket jag hade velat få jämnt. Är det smartast att bila upp allt och gjuta om eller skulle det gå att köra med flytspackel eller liknande?
Väggarna är som sagt putsade men till åren och har börjat spricka sönder och lossna. Ska jag knacka bort allt och putsa om eller enbart knacka bort och istället bygga innerväggar i trä? Hur lämpar sig det med tanke på fukt?
Taket är idag bestående utav lagda plank som idag agerar loge-golv, hur gör jag där för att isolera men samtidigt inte få en massa fukt?
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
Gammalt stallrum med putsade väggar, sprickor och träbjälkar i taket, samt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett gammalt stall med putsade väggar, ojämnt golv och fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt stallrum med murade väggar, ojämnt gjutet golv och ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt stallrum med murade väggar, sprickor i putsen, ojämnt golv och en fönstersida som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av gammal ladugård med spruckna putsade väggar, trätakbjälkar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt: Skadade putsade väggar och ojämnt golv i ett gammalt stallrum med fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt gjutet betonggolv med synliga dyngrännor i ett gammalt stallrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt gjutet golv i gammalt stall med synliga dyngrännor och delvis putsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt stall med ojämnt betonggolv, putsade väggar och träelement, inredning för verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt stallrum med ojämnt gjutet golv och putsade väggar som delvis spruckit och lossnat, samt spår av dyngrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är om du vill hålla det varmt?
Dyngrännorna gjuter du med grovbetong.
Är yttertaket i bra skick?

Går att putsa väggarna på insidan.
Eller bygg en ny regelvägg med isolering.

//AA
 
S saiter skrev:
Frågan är om du vill hålla det varmt?
Dyngrännorna gjuter du med grovbetong.
Är yttertaket i bra skick?

Går att putsa väggarna på insidan.
Eller bygg en ny regelvägg med isolering.

Hej och tack för svar!
Kan jag då göra så att jag lägger i nån form utav armering i rännorna därefter gjuter med grovbetong för att sedan flytspackla?
Byggnades yttertak är fräscht vilket är skönt. Hade velat ha det uppvärmt såpass att det kan nyttjas året runt. Om man reglar upp på insidan, bör man då göra något med de putsade väggarna?

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.