1/3 av min gräsmatta är ojämn.
Fyllde ut ut med för lite jord i höstas när jag sådde.
Det som är inringat med blått är ca 5cm längre än övriga gräsmatta i trädgården.

vad göra? uppfinna hjulet igen med att fylla ut med jord, på med frön och duk över ?
Finns andra alternativ?

Skickar med två bilder där det blivit spår efter skottkärra, vad fyller jag ut detta med?
 
  • Ojämn gräsmatta med områden inringade i blått, betongplatta och regnbåge i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med spår efter skottkärra och en del högre gräs markerat med blått, omgivet av buskar och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med synliga spår efter skottkärra och höjdskillnad i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spåren efter skottkärran försvinner om du är noga med att välja andra spår.

Om du vill ha marken i den blå rutan 5 cm högre lär du få fylla på 5 cm jord, ja.

För övrigt är det mer mossa än gräs på dina bilder.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Spåren efter skottkärran försvinner om du är noga med att välja andra spår.

Om du vill ha marken i den blå rutan 5 cm högre lär du få fylla på 5 cm jord, ja.

För övrigt är det mer mossa än gräs på dina bilder.
istället för att fylla ut med jord 5cm, kan jag dressa??
 
A Axel Svensson skrev:
istället för att fylla ut med jord 5cm, kan jag dressa??
Om du med "dressa" menar att gräset växer genom 5 cm jord så är svaret, nej... Toppdressjord är dock bra att fylla upp med (men förstås lite dyrare än matjord)... Toppdress innehåller rätt mycket sand så den går bra att packa så dra ut ca 3-4 cm tjock med toppdress och packa den så mycket du kan med t.ex. en gallervält med 40-50 kg på och sen lösare toppdress och nya frön...
Några enstaka strån kanske kommer genom men det kommer att krävas nya frön...
 
anders07 anders07 skrev:
Om du med "dressa" menar att gräset växer genom 5 cm jord så är svaret, nej... Toppdressjord är dock bra att fylla upp med (men förstås lite dyrare än matjord)... Toppdress innehåller rätt mycket sand så den går bra att packa så dra ut ca 3-4 cm tjock med toppdress och packa den så mycket du kan med t.ex. en gallervält med 40-50 kg på och sen lösare toppdress och nya frön...
Några enstaka strån kanske kommer genom men det kommer att krävas nya frön...
tack för svar.
Jag köper ny jord och fyller ut med och lägger nya frön. Ska jag blanda i lite sand som dränering så att det inte blir en blöt och klibbig del av gräsmattan?
När tycker du det är lämpligt att lägga ny jord ?
 
Så fort gräset börjar att växa lite hade jag mossrivit ett par gånger så jorden verkligen syns.
Efter det dressat mattan jämn och sedan stödsått. När gräset har kommit igång på med gödning flera gånger per säsong. Det blir så jäkla fint gräs!
Trimmning och kantskärning tas löpande.
 
R Runnis skrev:
Så fort gräset börjar att växa lite hade jag mossrivit ett par gånger så jorden verkligen syns.
Efter det dressat mattan jämn och sedan stödsått. När gräset har kommit igång på med gödning flera gånger per säsong. Det blir så jäkla fint gräs!
Trimmning och kantskärning tas löpande.
tack. Vad hade du dressat med? Jord, dressjord, dressand?
 
Små ojämnheter köper jag vanlig dressjord på säckar.
Större grejer köper jag hem matjord till och plattar till ordentligt.
 
A Axel Svensson skrev:
tack. Vad hade du dressat med? Jord, dressjord, dressand?
Gå med i gruppen Gräsmattans vänner på Facebook. Sjukt bra folk där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.