Skall i veckan påbörja mitt verandabygge och har pratat lite med en markkille, han tyckte att jag skall gjuta egna plintar (15st) i papprör med stolpskor.

Vad är skillnaden mellan att köpa färdiga plintar (130:- st på beijer) och att själv gjuta, bortsett från kostnad och arbetstid?

Mvh
/Andreas8
 
Jag har lättgrävd mark (sand) och testade nu till det andra bygget på tomten de färdiga plintarna. Det gick underbrat fort, man slipper ju pilla med armering, blanda bruk, spilla bruk och vänta på att betongen brinner. Men det var pilligare att justera in. Med papprör kan man ju bara häfta fast stolpskorna i en gammal regel och palla upp regeln med ett par brädstumpar och så har man en rak rad, som man ju kan få i våg också om man vill.

Med de färdiga plintarna blev det lite gräva, mäta från snöre, justera gropen, ställa ned plinten, kolla med snöret, lyfta plinten, justera mera, sparka på plinten, svära, låtsas att snöret är krokigt osv.

Har man tjurigare mark och risk för stor sten skall man såklart gjuta.

Med bra mark och tålamod tror jag att pris och hastighet talar för färdiga plintar.
 
Man tackar!

Lite så har mina funderingar gått, jag har lite halvdassig mark så det får bli gjutning

/A
 

Ska också börja altanbygget inom kort och har funderat på en sak gällande plintar;

Hur säkerställer man att marken inte sätter sig under betongplinten? Har man varit där och grävt och eventuellt fyllt på för att få i rätt höjd så finns väl viss risk? Även om man plattar till och fyller på med nån stor sten i botten så borde väl marken kunna sjunka ihop efter ett tag eftersom den inte är van vid ett tryck ovanifrån på sån liten yta? Om det händer när allt är klart så är det väl rätt struligt att rätta till det?

Jag kanske är helt paranoid... ;)

 
Hej!

Vad jag har hört när jag har kollat om att gjuta själv vs köpa plintar, är att om man gjuter själv så blir det ju en rak stolpe, då är det lättare att tjälen skjuter iväg den hemmagjorda för att den är helt rak.. Köper man plintar som är konade (bredare nertill och smalare upptill) så har tjälen svårare att flytta på en sådan.

Apropå om plinten sjunker undan med tiden.......det gör den säkert om en massa massa år.......

men när vi gjorde vår dubbelaltan på vardera 35 m2 så köpte vi konade plintar, grävde hål som var typ 1 m djupa.....längst ner hällde vi ner granulering och ovanpå la vi en betongplatta, på denna ställde vi sedan plinten och jag tror vi även hade grus där om jag minns rätt, sen fyllde vi igen hålet med jord. Altanen står fin ännu och det är snart 11 år sen vi gjorde den.
 
En annan tanke dock...tjälen?
Själva lurar vi på att köpa en jordborr och gjuta direkt i hålen (245mmx1-1,5 meter djupa).
Är det inte risk att tjälen knuffar omkring de färdiggjutna?

Mvh

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.