Ska H-tork monteras på vattenvärme eller färskvatten - eller kvittar det?
Eller måste man montera den istället för radiatorelement(vilket jag inte har nåt)?

Jag fick ett tips av min rörfixare att skaffa en vattenburen handdukstork. Jag bor i lgh å är i startgroparna för renovering. Jag undrar hur i hela friden den ska kopplas in för att den ska hålla sig varm. Om den monteras mellan "invattnet" och badkaret så är den ju kall så länge man inte använder "utvattnet".

Tacksam för hjälp / Martin



 
En handukstork som monteras på "kranvattnet" måste vara godkänd för det, annars riskerar du att den rostar sönder. "Elementvattnet" innehåller inte lika mycket luft om jag förstår saken rätt. Men nu har du inget element, så den varianten går inte.

Har du inte använt varmvatten i kranen på ett tag så kommer torken att kallna, men känn på varmvattensrören, de håller sig varma ett tag efter att du använt vatten.

På vissa modeller kan du kombinera den vattenburna värmen med en elpatron.
 
Tummen mitt i handen skrev:
På vissa modeller kan du kombinera den vattenburna värmen med en elpatron.
El är ett måste tycker jag eftersom den vattenburna värmen normalt inte har temperaturer som räcker till på sommarhalvåret. Vattenvärme kan vara ett komplement, speciellt i lägenhet, för att spara lite driftpengar.
 
Jag insåg just att elvärme i kombination med kran-varmvatten är en dyr kombination. Då värmer du upp vattnet med el och spolar sen ut det så fort du öppnar kranen.

kranvatten eller el är nog de alternativ som gäller i det här fallet eftersom radiator saknas.



 
Bor man i lägenhet finns det ju oftast varmvattencirkulation, då är det ju inget konstigt att ha en tork inkopplad på varmvattnet. Om det inte finns vvc är det ju bara att glömma detta alternativ och köra på el.
 
För att det skall vara någon vits att ha vattenburen värme i en handdukstork så skall denna kopplas på värmesystemet.
Om inte detta går så väljer man istället en eluppvärmd.
 
Jag har dock fått uppfattningen att en kranvattenstork funkar ganska bra. Det är klart att en eldriven är bättre, men den är också mycket dyrare i drift. En vattenburen (i lgh) har ju ingen driftskostnad, bara inköp & installation.

Hur stor del av tden kan man räkna med att en eltork står på? Effekten är ju känd, men den behöver väl inte gå med full effekt hela tiden.

Jag vet, svaret är "det beror på". ;)

 
Någon som har tips på en snygg och inte allt för dyr vattenburen handukstork?
 
markus00 skrev:
Någon som har tips på en snygg och inte allt för dyr vattenburen handukstork?
Svedbergs har några snygga varianter där man även kan välja mellan el och vatten.
www.svedbergs.se
 
Hallå markus00, jag har skickat mail till dig ang. Vattenburen h-tork.
Som det ser ut nu så har jag förhastat mig å köpt en fin FM Matsson tork som inte går att använda, jag har ingen varmvattencirkulation i sikte.

Alltså har jag en helt ny ouppackad vattenburen till övers om nån e intresserad....?
 
Tänkte också att ha min handdukstork på VVC men när jag öppnade paketet så låg det en lapp överst som sa: FÅR EJ KOPPLAS TILL VVC banghead.gif

Jaha, så jag behöll torken och sa åt röris att koppla in skiten på mantelvattnet i stället, har en dubbelmatlad VV-beredare som värms av VP:n

Ringde faktiskt 2 andra leverantörer av torkar som var helkoromade, alltså även rostfritt på insidan av rören - den "billigaste" kostade 15.000 :-X

Svedbergs:
badrum_3.jpg
 
Dyrt!! Men den ser bra ut. Skit snyggt. tycker jag
Själv ska jag inte ha nån :'(
 
Ahhh, sorry min på biden var på kampmanj från Svedbergs för 4.000, skulle aldrig betala 15 loppor för varma handdukar ;)
 
VVC (varmvattencirkulation) är väl när man kopplar till varmvattenkranen? Inte till värmeelementet?

Dryson Nivå kostar runt 10.000 på Sigro och kan användas med VVC eller elementvatten. Även elpatron finns.
Rejält mycket dyrare än de som man kopplar till element.

 
Tummen mitt i handen skrev:
VVC (varmvattencirkulation) är väl när man kopplar till varmvattenkranen? Inte till värmeelementet?
Japp, returledning tillbax till VV-beredaren via separat cirk.pump!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.