Hej,

Vi har en IVT Greenline HT Plus Rego637 där värme till elementen på övervåningen försvunnit. Luftade ett element och det blev efter en stund varmt dock blev inte de andra två det trots luftning.

Har kollat på visaren gällande trycket och den är på 0,4 bar, dock vet jag inte vilken som är ventilen eller hur man ökar trycket? Är den den blåa enligt bild? Någon som kan hjälpa mig?

Värmesystem med tryckmätare som visar 0,4 bar och en frågad blå ventil.
 
Ovanför kärlet sitter blå ventil, öppna den lite försiktigt och kolla mätaren, visaren ska öka sakta och fyll till ca 1,2 bar och lufta sedan med cirk-pumpen avstängd, håll koll om du behöver fylla på vid avluftningen
 
J jonaserik skrev:
Ovanför kärlet sitter blå ventil, öppna den lite försiktigt och kolla mätaren, visaren ska öka sakta och fyll till ca 1,2 bar och lufta sedan med cirk-pumpen avstängd, håll koll om du behöver fylla på vid avluftningen
Hur stänger jag av cirk-pumpen?
 
Bra fråga sitt ner ;) Stäng av hela VP med strömbrytaren, enklast
 
J jonaserik skrev:
Bra fråga sitt ner ;) Stäng av hela VP med strömbrytaren, enklast
Nog behövde jag sätta mig när då jag tycker allt med såna här mysiga, för mig obegripliga system är läskigt. :rofl: Känns som att allt ska explodera vilken sekund som helst. :crysmile:

Räcker det att stänga av och lufta en omgång eller blir det några vändor?

(Tack för ditt tålamod med mina briljanta frågor! :giggle:)
 

Bästa svaret

Jepp ingen fara med explosion, det kan inte bli mer än 1,5 bar för då öppnar säkerhetsventilen( den med röd hatt på och vatten kommer ut på golvet ) stäng av VP och fyll sakta med ventilen, det röret går säkert till ett kallvatten eller varmvattenrör,
det kan bli ett par vändor om det är mycket luft i systemet, efter luftning av ett eller två element kollar du trycket igen
 
Det går bra även med pumpen igång.
 
Någon aning om varför det blir såhär? Känns märkligt att trycket sjönk och värmen försvann utan att vi gjort något. :confused:
 
Du skrev ju att du luftade ett element.
 
D Daniel 109 skrev:
Du skrev ju att du luftade ett element.
Jag luftade ett element EFTER att det sjunkit. Påverkade säkerligen att det sjönk mer men det var på högre än 0,4 när jag kollade innan jag luftade ett element. Är det nån läcka någonstans?
 
När kollade du trycket senast? Har det sjunkit ner till 0.4 på en vecka, en månad, eller på tio år? Det ger en indikation på hur mycket läckage du har, om du ens har något läckage.
 
D dijana84 skrev:
på högre än 0,4 när jag kollade innan jag luftade ett element.
Se till att ha 1,2 bar och efter du luftat ett element så ska det inte sjunka ner till 0,4 på en gång, när du fyller stiger mätaren snabbt då. På undersidan av kärlet är det troligtvis en plastgrej , under sitter en bilventil, peta till lite lätt på den, det ska pysa till, kommer det vatten så är kärlet läck invändigt och bara att byta
 
P PatrikJo skrev:
När kollade du trycket senast? Har det sjunkit ner till 0.4 på en vecka, en månad, eller på tio år? Det ger en indikation på hur mycket läckage du har, om du ens har något läckage.
Jag kan inte svara på det exakt då jag inte haft ansvar för pumpen tidigare dock minns jag att det blivit såhär för ca 6 månader sen. Då kom det nån från IVT och bytte något.
 
J jonaserik skrev:
Se till att ha 1,2 bar och efter du luftat ett element så ska det inte sjunka ner till 0,4 på en gång, när du fyller stiger mätaren snabbt då. På undersidan av kärlet är det troligtvis en plastgrej , under sitter en bilventil, peta till lite lätt på den, det ska pysa till, kommer det vatten så är kärlet läck invändigt och bara att byta
Ska kika på det imorgon och återkommer.

Tack så mycket för dina pedagogiska svar! Räddare i nöden för en som inte kan ett skvatt om sånt här. :D
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.