Jag är inte intresserad av hur man tar lån och liknande, utan mer stegvis hur man gör om man ser ett hus på blocket som man vill ha.

Jag skulle också vilja ha lite nybörjartips om vad som är bra att tänka på i samband köpet. :thinking:
 
Nummer 1 bör ju vara att ordna så man får komma och titta på det.

Om du med blocket menar en privatföräljning utan mäklare, så finns det en saker att hålla koll på. Äger säljaren verkligen fastigheten? Befintlig belåning osv. Detta är värt en egen tråd.

Tekniskt gäller det att få koll på taket och grunden. Om det är enskilt vatten/avlopp, kontrollera status, finns avloppstillstånd, vattenprov från vattenbrunn osv.

En annan sak som är dyr, är om badrummet behöver göras om, hur gammalt är det, finns tecken på vattenskador?
 
Redigerat:
Om du skall ta banklån så kan banken ha som krav att ni skall använda er av en mäklare, skall inte kosta några större summor.
Kolla upp detta med din bank.

Om det är ert första köpet så kan det vara värt att ta hjälp av en mäklare så alla papper mm blir rätt.

Tänk på att ha koll på alla pantbrev, när jag köpte mitt hus så hade säljaren dem i fysisk form. Har det tappats bort pantbrev så kan det var rätt tidsödande och krångligt att få dem dödade.

Kolla även upp vad kostnaden blir för att ta ut nya pantbrev, lagfart mm, precis som vid köp genom mäklare.
 
T
Dick Steen Dick Steen skrev:
Jag skulle också vilja ha lite nybörjartips om vad som är bra att tänka på i samband köpet. :thinking:
Att ha rimliga förväntningar.
 
  • Haha
Dick Steen
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Att ha rimliga förväntningar.
☑️
 
H hempularen skrev:
Om du med blocket menar en privatföräljning utan mäklare, så finns det en saker att hålla koll på. Äger säljaren verkligen fastigheten? Befintlig belåning osv. Detta är värt en egen tråd.
Att kolla upp vem som äger fastigheten vet jag hur man gör. Finns det någon online resurs för att se "befintlig belåning"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.