N
Har du lusläst planbestämmelserna som gäller för ditt område, är det avsett för permanent bostadsändamål. En lägenhet kan vara så liten som 20 -25 för att gälla som tjänlig bostad, så jag undrar var gränsen går, ser du det större än det är?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Får jag bygga ett garage utan att bygga en bostad på denna obebyggda fastighet?

Äldre detaljplan från 50-talet. Fastigheten ligger inom område markerat med "B".

Detaljplanens text:



[bild]

En (hoppingivande) tillkommande paragraf:

[bild]


"Inredas lokaler", betyder det att jag får bygga ett garage på fastigheten trots att ett bostadshus saknas?
Jag har alltid förstått det som att detaljplanen enbart begränsar vad man får göra, likt en lag. Alltså om det inte är emot detaljplanen så får man göra det.

Då läser jag dina urklipp som att man får på fastigheten bygga ett bostadshus, men man får också på "området" (alltså fastigheten, inte i bostadsbyggnaden) bygga lokaler som inte ska bebos, så som affär, garage etc. Eftersom det inte står "i tillägg till" eller likande ser jag inte varför det behöver stå ett bostadshus där först.

Min känsla är att B är en standardskrivning för flera detaljplaner i kommunen och att man för just detta område gjort ett tillägg att inte begränsa bebyggelsen till enbart bostäder.

Det som förbryllar med min tolkning är vad som är begränsat. Kanske finns andra begränsningar än det du klippt ut, eller så är traditionellt vissa verksamheter uteslutna ur det som listas.
 
Claes Sörmland
Det är en byggnadsplan från 1957 som gäller en småort på landsbygden.

Uppenbart är att man tänker sig bostadsbyggande och vid den här tiden kombinerades ofta bostad med verksamhet i samma hus eller på samma fastighet allt från affär, bensinmack till baptisttempel. Inget av detta finns naturligtvis kvar idag och allt är numera bostäder. Man har också planerat för industri på andra områden i samma planområde och man tillåter även inredning av bostad där om det krävs för verksamheten.

Det finns ju också begränsningar gällande vad man får bygga. BFIv är märkningen för planområdet i fråga. Det innebär bostadsändamål, fristående hus, en våning jämte vind:

Skiss på byggnadsplan från 1957 med olika symboler för bostäder, verksamheter och industri.
Svartvit bild av en äldre byggnadsplan med svenska markeringar och förklaringar för diverse användningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
BF är inte samma sak som B. Bostadsändamål talar om att det skall vara varaktigt och inte om det är permanentboende eller fritidsboende. Sedan måste vi eller jag undersöka om vi eller jag kan hitta något som gäller som minsta kvadratmetermått för bostad. Jag är nyfiken på min idé bostad/ garage som är förberedd som bostad men inte inkopplad och som används till garage och är ouppvärmt eller uppvärmt? Vad har du tänkt dig ? Ouppvärmt, billigt? Folk bor i villavagnar och i container byggnader som de satt upp invändiga reglar i... kan det finnas vägar du inte tänker på?
 
N
M MetteKson skrev:
Bostaden får inredas med - tolkar jag som att det i bostaden får inredas garage mm, dvs garage och bostad hänger ihop i en byggnad...
I min kommun har en sökanden nyligen fått avslag i liknande ärende. Denne överklagade inte så vi vet inte hur högre instans skulle tolka frågan.
Mette, hur resonerar du kring Bostad, som arbetar med handläggning ( jag är arkitekt). Är bostaden för varaktigt bruk och tänker inläggshållaren för brett och stort på ordet bostad?

Till inläggsskaparen: I Tyskland drar man bara fram installationerna för man har sitt eget kök man tar med sig mm.
 
N
Här är länken ( beviset ) på att B enbart betecknar att det är ett bostadsändamål som skall anses kunna vara varaktigt. Hittar du inget som reglerar storleken på bostaden som skall vara på din tomt?
 
Claes Sörmland
N Nylenskavillan skrev:
BF är inte samma sak som B.
"B" är definierat som bostadsändamål på plankarta och i planbestämmelser. "F" är definierat from fristående.

Vad B och F betyder i moderna detaljplaner spelar väl egentligen ingen roll, det är ju byggnadsstadgan från 1947 som är gällande när planen ska tolkas.

Storleken på byggnaden är reglerad på följande sätt:

Utdrag ur en byggnadsstadga som reglerar antalet byggnader och storleken på byggnader på tomter betecknade med B och F.
 
N
Hej
En attefallstuga är 25m2 ( den kan inte placeras på en tomt utan en huvudbyggnad mig veteligt) och en studentbostad max 35 m2. En studentbostad med samtliga funktioner i den egna bostaden kan få en boarea på som minst cirka 16 m2. Är en studentbostad varaktig? Hur som helst möjligheten är luddig och svår att få igenom så det är inget att rekommendera, men vill man prova så blir svaret intressant.

Texten nedan gäller vanliga bostäder:
Bostäder om högst 35 m2 ska också utformas med hänsyn till sin storlek. Men i dessa bostäder får funktionerna daglig samvaro samt sömn och vila överlappa varandra helt eller delvis. Det räcker att det finns utrymme för en säng som också kan användas som soffa. Det finns inget krav på avskiljbarhet i en sådan här bostad, det vill säga alla funktioner utom hygien får finnas i ett och samma rum utan att kunna skiljas av. Det behöver därför bara finnas ett fönster. I det allmänna rådet anges hur mycket köksinredning och utrymmen för förvaring som behövs i den här typen av bostad.

Här är reglerna kring bostadsutformning:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gande/boverkets-byggregler/bostadsutformning/
 
  • Ritning av en kompakt studentbostad med kombinerat sov- och sällskapsutrymme, kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Clas
 
Jag bor också i en småort i Sörmland och har varit i kontakt med min kommun om just detta. Vi har två tomter som är samtaxerade, och har inte riktigt tänkt så mycket på det. Vi hade sett ut en bra plats för ett garage på ett av få ställen där det var relativt lite berg och tallskog, och kontaktade kommunen om det. Våra tomter är "BF II" och en av dem är enligt detaljplanen helt obebyggd. Vårt hus ligger på "fel" tomt. Handläggaren jag pratade med kände till de "lokala förhållandena", dvs hon vet hur gatan ser ut för bor man här på orten har man nog sett de flesta gator. Hon förstod mycket väl att placeringen var rimlig, med tanke på var vår befintliga infart finns osv. Däremot kunde hon inte ens om hon ville göra avsteg från kraven, eftersom det inte finns någon huvudbyggnad att bygga en komplementbyggnad till. Och som sagts ovan kan man inte kalla ett garage för huvudbyggnad om vi inte drar in VA och bygger tillgängliga kök, badrum osv. Man får inte bygga sk friggebodar eller attefallare på den tomten heller, eftersom de är komplement till en huvudbyggnad.

Att vi har redan har en komplementbyggnad på den i övrigt obebyggda tomten är en kul detalj, och hur det har gått till vet ingen riktigt: den verkar uppförd minst 6 år innan bygglov beviljades, bygglov beviljades på en dag och den finns inte med på detaljplanen som alla andra byggnader, även om den finns med på diverse tomtkartor som är upprättade innan detaljplanen ... hmm.

Våra alternativ:
  • Sammanslå tomterna. Lantmäteriet. 30–40 tusenlappar och 9 månader för "enkla ärenden", och detta borde vara enkelt. Oklara övriga konsekvenser.
  • Bygg någon annanstans på "rätt" tomt. Innebär ett sutteränggarage nedgrävt i en brant slänt där marken på baksidan är 2–3 meter under framsidans gatunivå, och så hamnar det med nödvändighet så nära grannens tomtgräns som vi vågar bygga (han är okej med det, men man ska ju kunna gå runt och underhålla fasaden osv). Och så 6 meter prickad mark från vår tomtgräns, som i sin tur är 2 meter från gatan, så det blir ungefär 45 kubikmeter jord, sten och berg innan vi ens är framme vid garagedörren. Hmmh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.