Vår granne kör sitt eget race o har alltid gjort....
Dock är han extremt noggrann åt andra hållet och har bara för sakens skull sagt NEJ till oss då vi frågat dem kring byggnation som går under attefallsregeln men behöver godkännas av granne. Grannsämjan är obefintlig.
Nåväl.
Det senaste projektet är en mur som han bygger , dikt an vår tomtgräns...just nu runt 70 cm hög, ser ut som ngn sorts grund.
Vi har inte blivit tillfrågade, vi vet inte vad han ska bygga.
Visst är det väl 4.5 m regeln som gäller??
 
A AAEY skrev:
Vår granne kör sitt eget race o har alltid gjort....
Dock är han extremt noggrann åt andra hållet och har bara för sakens skull sagt NEJ till oss då vi frågat dem kring byggnation som går under attefallsregeln men behöver godkännas av granne. Grannsämjan är obefintlig.
Nåväl.
Det senaste projektet är en mur som han bygger , dikt an vår tomtgräns...just nu runt 70 cm hög, ser ut som ngn sorts grund.
Vi har inte blivit tillfrågade, vi vet inte vad han ska bygga.
Visst är det väl 4.5 m regeln som gäller??
Som den sida som jope84 länkar till hos Boverket förklarar, så krävs det nästan alltid bygglov för murar med viss undantag (nära uteplats, minst 4,5 meter från gräns). I vissa kommuner har man bedömt att murar under en viss höjd inte är bygglovpliktiga, men då ska de placeras så att man kan underhålla muren från egen tomt, förslagsvis ca en meter in på egen tomt. Så det låter som att din granne just nu gör fel på vädigt många punkter och förlitar sig på att ni inte vill konfrontera honom. Dokumentera murbygget med foto och tider, och skicka in till kommunen tillsammans med "före"-bilder så att de kan se när och hur det har hänt.
 
ralvejd
Om en granne till mig vill ha en mur skulle jag inte gråta över det. Vore skönt att slippa grannens leksaker i min trädgård. Man kan se det från den ljusa sidan.
 
  • Gilla
Vinkelhake
  • Laddar…
Som sagt, den muren är ett svartbygge. Om läget mellan er, är som du beskriver, och murbygget stör på ngt. sett. Så anmäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.