Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Kina och Sydkorea har fått det under kontroll skriver du, men till vilket pris undrar jag?
Rädda liv har det högsta värdet. Till vilket pris som helst. De mänskliga rättigheterna har lägre prio än människoliv.
Om en människa är medvetslös och inte kan andas och inte kan öppna munnen då får jag enligt lag att slå in tänderna för att frigöra luftvägen. Då ska man inte tänka på att personen i fråga kan vakna efteråt och klaga över sina förlorade tänder.
Rädda liv har alltid den högsta prioritet.
 
A
L Lars48 skrev:
Rädda liv har det högsta värdet. Till vilket pris som helst. De mänskliga rättigheterna har lägre prio än människoliv.
Om en människa är medvetslös och inte kan andas och inte kan öppna munnen då får jag enligt lag att slå in tänderna för att frigöra luftvägen. Då ska man inte tänka på att personen i fråga kan vakna efteråt och klaga över sina förlorade tänder.
Rädda liv har alltid den högsta prioritet.
Tror inte att familjerna till de tusentals som Kina avrättar varje år håller med.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
F Finndjävel skrev:
Men det är ju ni "klimatvänner" som är emot att man tar till åtgärder nu.
Jag har inte läst ett enda inlägg från ”klimatvänner” som är emot att man gör åtgärder. Däremot är det extremt många som ställer sig frågande till effekterna av dessa, lite komiskt eftersom det är tvärtemot klimatdiskussionen. Där vill ”ovännerna” inte göra saker alls i Sverige för lilla Sveriges medborgare har sån liten påverkan på den globala situationen.


Jag förstår att detta är mer verkligt än klimatet och för många är konsekvenserna närmre i tiden.

Om Svenska staten/regeringen skulle gått ut med förbud på resor, förbud på att åka kollektiv/handla/gå till jobbet om du är sjuk skulle det bli ramaskri, snack om diktatur.. Resultatet skulle bli att fler skulle trotsa bara för sakens skull..,

Återigen om folk gör som informerats skulle vi inte ha samma problem och spridning, men folk är oftast idioter även om individer är smarta.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Rädda liv har det högsta värdet. Till vilket pris som helst. De mänskliga rättigheterna har lägre prio än människoliv.
Om en människa är medvetslös och inte kan andas och inte kan öppna munnen då får jag enligt lag att slå in tänderna för att frigöra luftvägen. Då ska man inte tänka på att personen i fråga kan vakna efteråt och klaga över sina förlorade tänder.
Rädda liv har alltid den högsta prioritet.
Över 1200 döda i Kina som exempel på vad jag menar att det kostat
 
mathiash77 skrev:
Jag har inte läst ett enda inlägg från ”klimatvänner” som är emot att man gör åtgärder. Däremot är det extremt många som ställer sig frågande till effekterna av dessa, lite komiskt eftersom det är tvärtemot klimatdiskussionen. Där vill ”ovännerna” inte göra saker alls i Sverige för lilla Sveriges medborgare har sån liten påverkan på den globala situationen.


Jag förstår att detta är mer verkligt än klimatet och för många är konsekvenserna närmre i tiden.

Om Svenska staten/regeringen skulle gått ut med förbud på resor, förbud på att åka kollektiv/handla/gå till jobbet om du är sjuk skulle det bli ramaskri, snack om diktatur.. Resultatet skulle bli att fler skulle trotsa bara för sakens skull..,

Återigen om folk gör som informerats skulle vi inte ha samma problem och spridning, men folk är oftast idioter även om individer är smarta.
Så du menar att covid-19 är klimatets fel?
 
Undrar om Gert Wingårdh kommer sluta kindpussas?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Nu är dödssiffran det dubbla i Sverige mot vad det var igår.
 
S
mathiash77 skrev:
Jag har inte läst ett enda inlägg från ”klimatvänner” som är emot att man gör åtgärder. Däremot är det extremt många som ställer sig frågande till effekterna av dessa, lite komiskt eftersom det är tvärtemot klimatdiskussionen. Där vill ”ovännerna” inte göra saker alls i Sverige för lilla Sveriges medborgare har sån liten påverkan på den globala situationen.


Jag förstår att detta är mer verkligt än klimatet och för många är konsekvenserna närmre i tiden.

Om Svenska staten/regeringen skulle gått ut med förbud på resor, förbud på att åka kollektiv/handla/gå till jobbet om du är sjuk skulle det bli ramaskri, snack om diktatur.. Resultatet skulle bli att fler skulle trotsa bara för sakens skull..,

Återigen om folk gör som informerats skulle vi inte ha samma problem och spridning, men folk är oftast idioter även om individer är smarta.
Om det var så att Sverige kunde minska sina utsläpp och se resultat som gynnar svenskar så är det klart många fler som skulle satsa mer, men nu är sveriges påverkan på klimatet =mindre än 1%, långt mindre t.o.m.

Däremot är sveriges påverkan på spridning av corona i Sverige betydligt större och därför är folk villiga att ta dessa åtgärder.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Så du menar att covid-19 är klimatets fel?
Japp, mat /hygien klimatet på lokala marknader :crysmile:
 
optimum
Känsliga ska sluta läsa nu
Nu blir jag fundersam på vad som är på gång ???
.
Troligen att kapa toppen på antalet smittade och få den under längre tid. Eller?

OBS detta är vad jag hämtat från SVD och AB och inte mitt "hittepå" som jag anklagats felaktigt för.

2020-03-15 i SVD
https://www.svd.se/tegnell-flockimmunitet-inte-huvudtaktiken

Tegnell: Flockimmunitet inte huvudtaktiken


Och nyss i AB

Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”



https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rittisk-tanke-kring-flockimmunitet-dit-vi-beh


Min egna teori (och den får ni tycka vad ni vill om)
Först testar man med begränsa smittan alltså dra ut på den i tiden
Går inte det då kör man spåret med att "alla" ska med. Alltså ca 60% behöver få den och det är 6 miljoner för Sverige
Dör 1% så är det 60.000. och är dödligheten 0,5% så blir det "bara" 30.000 döda.

Flockimmunitet vet vi inte om det funkar med detta nya virus.
Muterar det så blir folk nog sjuka igen och igen. Samtidigt som många kommer dö.
Känner mig inte trygg i det jag läser.
Vaccin är vad jag hoppas på.
 
  • Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Om det var så att Sverige kunde minska sina utsläpp och se resultat som gynnar svenskar så är det klart många fler som skulle satsa mer, men nu är sveriges påverkan på klimatet =mindre än 1%, långt mindre t.o.m.

Däremot är sveriges påverkan på spridning av corona i Sverige betydligt större och därför är folk villiga att ta dessa åtgärder.
Självklart kan Sverige med 10 miljoner invånare påverka mindre än Kina med en Miljard. Däremot kan DU och JAG som individer antagligen påverka mycket mer än vad två individer i exempelvis Kina.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T TAR12 skrev:
Det jag har svårt att få ihop är varför andra länder i Europa som ställs inför en liknande situation och också vill "kapa topparna" agerar med så mycket kraftigare åtgärder än Sverige. Österrike t.ex. har förbjudit sammankomster på fler än 5 personer, stängt skolor och kallat in armén.

Jämför man vilka åtgärder olika länder i västvärlden tar så är min uppfattning att Sverige är ett av de länder som vidtar minst åtgärder. Har alla andra fel och vi rätt eller....?
Det handlar bara om ängsliga och klåfingriga politiker som inte kan hålla sig ifrån att lägga sig i.
De är kanske rätt okunniga, men framförallt är de rädda för opinionssiffror och vill visa att de minsann kan kavla upp ärmarna och visa handlingskraft.
De bryr sig egentligen inte alls om ifall det blir bättre, sämre eller verkningslöst.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Känsliga ska sluta läsa nu
Nu blir jag fundersam på vad som är på gång ???
.
Troligen att kapa toppen på antalet smittade och få den under längre tid. Eller?

OBS detta är vad jag hämtat från SVD och AB och inte mitt "hittepå" som jag anklagats felaktigt för.

2020-03-15 i SVD
[länk]

Tegnell: Flockimmunitet inte huvudtaktiken


Och nyss i AB

Anders Tegnell hyllar brittisk tanke kring flockimmunitet: ”Dit vi behöver komma”



[länk]


Min egna teori (och den får ni tycka vad ni vill om)
Först testar man med begränsa smittan alltså dra ut på den i tiden
Går inte det då kör man spåret med att "alla" ska med. Alltså ca 60% behöver få den och det är 6 miljoner för Sverige
Dör 1% så är det 60.000. och är dödligheten 0,5% så blir det "bara" 30.000 döda.

Flockimmunitet vet vi inte om det funkar med detta nya virus.
Muterar det så blir folk nog sjuka igen och igen. Samtidigt som många kommer dö.
Känner mig inte trygg i det jag läser.
Vaccin är vad jag hoppas på.
Försåtligt skriven artikel i AB. Nej Tegnell menar inte att flockimmunitet är ett svensk strategi. Men det är ett troligt utfall i det långa loppet. På direkt fråga:

AB: - Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

Notera att det inte är citat utan talstreck, d v s innehållet är tolkat av AB.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S
mathiash77 skrev:
Självklart kan Sverige med 10 miljoner invånare påverka mindre än Kina med en Miljard. Däremot kan DU och JAG som individer antagligen påverka mycket mer än vad två individer i exempelvis Kina.
Individer kan inte påverka klimatet över huvud taget.

obs!! Min åsikt
 
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Försåtligt skriven artikel i AB. Nej Tegnell menar inte att flockimmunitet är ett svensk strategi. Men det är ett troligt utfall i det långa loppet. På direkt fråga:

AB: - Flockimmunitet skulle därmed även kunna bli aktuellt i Sverige.

– Vi har varit lite försiktiga med att använda det ordet för det andas ju lite att man har gett upp och det är ju inte alls det som det är frågan om, säger Anders Tegnell.

Notera att det inte är citat utan talstreck, d v s innehållet är tolkat av AB.
Du menar att det som AB skriver inte är sant?

Intressant tanke och jag själv tillhör de som inte fullt ut litar på AB vanligen men i denna frågan måste man kunna lita på dem annars är de helt slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.