Hejsan!
Vi ska nu till våren börja bygga ett tak över vårt trädäck, och vi kan inte bestämma om det ska vara i TP20 plåt eller plast. Det är oisolerat så tanken är mest bara ett regnskydd med oisolerade glaspartier så det blir tätt.
Frågan är om man ska ha plåt eller plasttak?
På baksidan av huset står en hel skog med tallar, så det blir väldigt mycket barr och skit från dom träden på ett plasttak, samtidigt så blir det ju väldigt mörkt i vardagsrummet om man har plåttak..

Kan man göra 2/3 av taket i plåt och resten i plast så man får in en del ljus? Går det att bara överlappa dessa eller har de helt fel hålbild? Tänk vanlig "billig" plåt / Plast från byggmax.

Sen en bonusfråga! Har ju idag ett öppet trädeck, cirka 20-30cm från marken. Kan man bara lägga en altanmatta direkt på trallen för att få lite mer innekänsla i uterummet? Dvs, att slippa det mesta draget från golvet?
Vi vet såklart att det inte kommer bli varmt i uterummet. .:)
 
Hej!

Jag hade valt ett plasttak (av bra kvalité) alla dagar i veckan med hänsyn till ljuset i vardagsrummet.

Det skiljer på hål/profilutseende mellan olika tillverkare av plasttak, så där får man kontrollera.

Gällande matta, så fungerar mattor som är anpassade för det. Vanliga är sådana där gröna/grå med noppad underyta, som säljs av bl.a. Rusta.
 
Håller helt med föregående talare. Att taket skulle bli skitigt ser jag som ett ganska svagt argument då underhåll ingår i det som kallas husägande. Jag har själv tänkt i dessa banor nämligen och inser snart hur mörkt det blir inomhus bara vi rullar ut markiserna och då är det ändå när det är gassande sol ute, hur mörkt blir det då inte på vintern? Näe mycket ljusinsläpp tjänar man på vid våra breddgrader!(y)
 
Jag har plåttak och visst blir det mörkare, men altanen blir betydligt svalare på sommaren och på vintern är det ju mörkt varje timme man är hemma i alla fall:) Plus att om du skulle vilja, kan du ju isolera taket senare för förlängning av sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.