Hej! Vi bor i skogen. Har tre stora björkar som är nära huset. Med de senaste tidens stormar har vi funderat på om vi ska ta ner dem. Vi är däremot tveksamma till hur fuktigt det blir i marken. Hur vet man det? Kan man undersöka innan? Är det sant att de binder så mycket vatten?
 
Björken är bra på dricka vatten, men vet ej hur man undersöker. Om ni inte har en blöt ståndort borde det funka. Ni får göra nya åtgärder efteråt om det blir för blött, även andra växter dricker vatten, men vissa mer än andra. Katsura t. ex. skapar torka runt sig. Angående risk för att de faller så ta dit en arborist först, om ni helst vill ha kvar dem.
 
Jag har hört siffror på upp till 1000 liter varje dygn som en stor björk kan dricka under den gröna säsongen.
 
Jag har sett många björkar fällas i mitt närområde (20-30 m från hus), kan ej se något som skulle vara ansamlingar av fukt eller vatten efter trädfällningarna.
 
Men under den tid på året när vatten kan vara ett problem dricker de inget. Jag skulle säga att det är en faktor man kan bortse ifrån.
 
Efter att ha fått två 30-metersgranar över huset under en storm så säger jag att alla stora träd som riskerar att falla på hus eller uthus och orsaka skador ska tas ner under kontrollerade former. Eventuellt även stora träd som kan falla över parkerade bilar eller annat man är rädd om. Så jag tycker att det är bra att ni funderar på om de ska tas ner om de står dumt till. Men som du är inne på så binder björkar massor med vatten vilket kan vara en orsak till att ha kvar dem. En stor björk dricker ca 900 liter vatten per dygn under den gröna perioden, i jämförelse med en stor gran som dricker ungefär 300 liter per dygn. Så ja, det blir en hel del vatten i marken som kommer ligga kvar om ni tar ner dem.
Därför var det tidigare väldigt populärt att plantera björkar runt gården om man byggde precis vid en åker för då får man både vindskydd och torr mark på tomten så att risken för sättningar och lervälling minskar/försvinner. Bor man så bör man verkligen fundera på hur man ska ta hand om allt vatten om man tar ner björkarna eller om det kanske går att beskära dem lite även om björkar inte är de bästa träden att beskära.
Bor man i stället i en skog så är det så mycket andra träd och växter i närheten att det inte bör göra så stor skillnad att ta ner 2-3 björkar. Även marken i vid/skogen brukar bestå av andra material som är mer dränerande än lera som är vanligt att man har nära/på åkrar.

Vi bor i ett litet sommarstugeområde i en skog och på vår tomt (ca 3300 kvm) har vi tagit ner totalt 40-50 träd (de flesta 20-30 meter höga), varav säkert 15 björkar, och vi har inte fått blötare tomt efter det. Tomten sluttar i ena änden ner mot en allmänning och delar av tomten består av grus, sand och annat filtrerande material medan resten består av lera. Huset står även på tomtens högsta punkt och har plintgrund så vi behöver inte vara oroliga för ökat vattentryck på samma sätt som om vi hade haft en källare. Så om ni har liknande markförhållanden tror jag inte ni behöver vara oroliga och om det skulle visa sig att det blir för blött så finns det andra växter att plantera eller så kan ni göra en markdränering om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.