Hej! Jag har en timmerstuga på 25m2 som fritidshus, det är högt i tak så jag har för avsikt att bygga ett loft i sommar.

Tanken är att loftet ska vara ca 2,20x5m ,

Hur tjock virke bör man ha till pelarna som loftet ska bäras upp av?
Tanken är 4 pelare, ett i varje hörn på loftet , eller blir det för klent? Kanske måste ha 6 stycken.

Enbart tänkt att sova på loftet på nätterna.
 
Det är lämpligt med 6 pelare, annars blir det för lång spännvidd för huvudbjälkarna. Lämplig dimension på pelarna beror på om de ska vara fristående eller om man kan fästa dem i väggarna och i så fall på vilket håll. En helt fristående pelare bör vara minst 45x145 C 24 kvalitet. Ännu bättre är 95x95. Pelare som kan fästas med bredsidan mot en vägg kan vara så klen som 45x70 C 24, men det kan vara opraktiskt med en så liten tvärsnittsyta när man ska fästa in bjälkarna.
 
Tackar för svaren! 5 av pelarna går att fästa i väggen,
 
Hur tjock bör reglerna till själva golvets konstruktion vara?
 
Är det synligt timmer invändigt? I så fall är det snyggare att fälla in regelverket i väggen och slippa pelarna längs väggarna.
 
Nej det är timmerpanel , sen isolering och till sist riktiga timmret så ser är tyvärr inget alternativt
 
Lämplig dimension på 5 meter långa bärlinor som vilar på en pelare på mitten är 45x195. Det behövs alltså 2 stycken. Golvbjälkar som ligger på tvären mot bärlinorna med 600 mm avstånd, förslagsvis infästa med balkskor, bör vara 45x145. Samtliga i kvalitet C 24.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lämplig dimension på 5 meter långa bärlinor som vilar på en pelare på mitten är 45x195. Det behövs alltså 2 stycken. Golvbjälkar som ligger på tvären mot bärlinorna med 600 mm avstånd, förslagsvis infästa med balkskor, bör vara 45x145. Samtliga i kvalitet C 24.
Menar du att det bör räcka med 2 pelare totalt? Som är 45x195? Eller missuppfatta jag?
 
Inte pelare men 2 längsgående bjälkar, så kallade bärlinor, och sedan ett antal klenare bjälkar på tvären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.