Jag och min sambo har bestämt oss för att bygga ut vårat hus. Tanken är markplan garage och ovanvåning ska vara bodel.
Det ska sitta ihop med vårat hus.
Vi tänker oss 80-110kvm per plan.
I bodelen ska det vara 3 sovrum och ett badrum.
Men vart börjar man, hur gör man?
Så klart har vi inga ritningar, vet endast en grov bild hur det ska se ut. Men våra idéer kanske inte är dom bästa så någon med mer koll vore bra att kolla på det.

Så hur gör man?
 
Först och främst krävs ritningar. Ta in en arkitekt om ni inte gör sånt själva. Då får ni också värdefulla synpunkter på planlösning mm.
Sen måste ni söka bygglov. Det gör ni hos kommunen med hjälp av bygglovshandlingar som arkitekten tar fram.
Snåla inte in på ritningarna. Planeringsstadiet är det allra viktigaste.
Så behöver ni göra en budget. Hur mycket kan ni göra själva, och vad för material går det då åt? Kan ni förhandla er till mängdrabatt?
El och vatten/avlopp lejer man lämpligast bort, av behörighetsskäl. Ta in offerter från firmor när ni har ritningar att visa. Kolla upp hantverkarna noga, t ex på Ratsit, MrKoll eller liknande — använd aldrig en firma som är på fallrepet, avtala om pris i förväg, och se för död och pina till att inte betala en massa pengar i förskott.
Därefter krävs en realistisk tidsplan. Jag för min del tror att det är bättre att jobba intensivt under en begränsad period, förslagsvis under sommaren, än att gå och smådutta på lediga stunder — då finns det risk att det ”aldrig” blir klart medan åren flyger iväg och barnen växer upp. Däremot hinner man inte bygga ett hus på fyra veckors sommarsemester, så frågan är om ni kan ta långledigt? Håller ekonomin då?
Se också över era liv- och inkomstförsäkringar. Se till så att inte ekonomin och byggplanerna kollapsar om någon av er blir sjuka eller råkar ut för en olycka i bygget.
Planera även in tider då ni INTE bygger, utan gör något kul ihop. Åk iväg om det är möjligt, om så bara för en hotellövernattning i nästa stad. Eller i eran egen. Väldigt många relationer har byggts/renoverats sönder, särskilt om det blir oväntade problem.
 
  • Gilla
SaChe och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Innan ni lägger några pengar på arkitekt så kolla med kommunen om ni överhuvudtaget kommer att beviljas bygglov för ett planerade bygge.
 
  • Gilla
LisaLisa och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Innan ni lägger några pengar på arkitekt så kolla med kommunen om ni överhuvudtaget kommer att beviljas bygglov för ett planerade bygge.
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Innan ni lägger några pengar på arkitekt så kolla med kommunen om ni överhuvudtaget kommer att beviljas bygglov för ett planerade bygge.
Ja, kolla vad som gäller i det område ni ska bygga, finns det någon detaljplan med bestämmelser. Det låter som om det kommer bli en stor tillbyggnad. Jag ställer mig lite frågande till byggnation på taket. Ska det bli en egen lägenhet eller ska huvudbyggnaden bli större?
 
Jag är väl måttligt orolig. Men vad är jag lite orolig över?

Jag är i riskgruppen, inte så orolig för det men alltid en faktor.

Att läkemedel ska ta slut. Indien har bland annat sagt att de ska förse sin befolkning först. Kina lär inte dra sig för att göra detsamma oavsett vad bolaget heter.

Att maten tar slut. Mat kommer det nog finnas men att man inte kan få sin egna mat.

Att restaurangerna blir tvungna att stänga. Äter en del husmanskost ute och hade varit jobbigt att behöva laga massa mat. Jobbar väldigt långa dagar och då är det smidigt att kunna äta ute.

Att förlora jobbet är alltid en faktor. Rätt ny på jobbet. Tror dock inte faran är så stor men man vet aldrig.
 
M MetteKson skrev:
Ja, kolla vad som gäller i det område ni ska bygga, finns det någon detaljplan med bestämmelser. Det låter som om det kommer bli en stor tillbyggnad. Jag ställer mig lite frågande till byggnation på taket. Ska det bli en egen lägenhet eller ska huvudbyggnaden bli större?
Har frågat lite verkar vara ganska fritt där jag bor(lite på landet).
Vad tänker du på angående taket?
Vi behöver mer yta så huset byggs ut.
Då vi behöver både mer bo yta och garage så känns det smartare att göra dessa samtidigt.
En platta, ett tak och då bo ytan är beroende av garagets storlek är det sambon som pushar för större garage :)
 
F FRS05 skrev:
Jag är väl måttligt orolig. Men vad är jag lite orolig över?

Jag är i riskgruppen, inte så orolig för det men alltid en faktor.

Att läkemedel ska ta slut. Indien har bland annat sagt att de ska förse sin befolkning först. Kina lär inte dra sig för att göra detsamma oavsett vad bolaget heter.

Att maten tar slut. Mat kommer det nog finnas men att man inte kan få sin egna mat.

Att restaurangerna blir tvungna att stänga. Äter en del husmanskost ute och hade varit jobbigt att behöva laga massa mat. Jobbar väldigt långa dagar och då är det smidigt att kunna äta ute.

Att förlora jobbet är alltid en faktor. Rätt ny på jobbet. Tror dock inte faran är så stor men man vet aldrig.
Ursäkta mig. Men vad tusan har detta svammel att göra med min utbyggnad?
 
Hej!

Litet tips: de flesta arkitekter jag känner (är själv arkitekt) tar arvode per timme. Man behöver alltså inte signa allt med en gång eller ens gå vidare med samma arkitekt, men arkitekten kan hjälpa er med det ni önskar hjälp med! Alltså exempelvis snabb kontakt med kommunen, granskning av detaljplan och lite skisser för er att ta vidare, baserat på vad som är möjligt. Det kanske är ett bekvämt första steg. Dom timmarna blir ju redan gjorda då när ni sedan tar det vidare till ritningar.

Lycka till!
 
T Triax skrev:
Ursäkta mig. Men vad tusan har detta svammel att göra med min utbyggnad?
Haha..... Ledsen, måste ha haft många fönster öppna och postat i fel tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.