Hej!
Vi ska nu bestäma var och hur många eluttag vi ska ha i vårat hus. Undrar om det är någon som har några bra tips om var man ska sätta dom så det blir så bra som möjligt?
 
Se till att det sitter minst ett vid antennuttaget!

Har sett nybyggda hus där man inte har eluttag vid antennen.
 
"Ett dubbeluttag var femte meter" räknar man med.
Men med viss anpassning förstås.
Men alltså: I ett rum som är 4*3 blir det (4+4+3+3)/5 dvs tre.

Men tre uttag kan vara för lite, så ta till dig ovanstående förslag. Grensladdar är faktiskt rätt fula...
 
Du kan aldrig få för många!! Sätt i alla hörn samt vid alla fönster och dörrar. (Givetvis med lite sunt förnuft !!)
Fem meter tycker jag låter ganska långt... tre låter mer rimligt i mina öron.
 
Fem är baserat på "den gamla tiden" när det inte stod sju apparater bredvid tv:n och en dator i varje hörn...

Så tre är nog en bra anpassning tror jag.

Ringer du till ansvarig myndighet och meddelar?;)
 
Glöm inte placeringen av uttag under köksskåpen (de övre alltså). Kaffebryggare, elvisp, matberedare...ja, Gud vet vad. :)
 
Jag rekommenderar till och med att sätta uttag inuti en kökslåda, där man kan ha apparaterna redan inkopplade...
Fast vi gjorde inte så :(
 
Något vi uppskattar är timer på både kaffebryggaruttaget och uttaget för strykjärnet.

Har du inte centraldammsugare kan det vara bra att ha ett par uttag lite högre upp på väggen när du städar.

Vi klippte ut pappersmöbler och möblerade på planritningen. Då får man ett hum om var uttagen kan hamna vid olika möbleringar.
 
Och appropå uttag i kök.
Se till att ni når till både diskbänk och hela spisen med elvispar, stavmixers etc. Det är mycket störande att behöva plocka grytorna från spisen för att mixa lite...
Vi har uttag både till höger och vänster om både diskho och spis. Åtta maskiner parallellt alltså. Plus Micro, DM, K/F och spis såklart.
Det räcker, men ändå: Av de åtta så är det upptaget med radio, kaffebryggare, vattenkokare, brödrost och mobilladdare mest hela tiden.
Så gödsla på ni. Det kostar så lite extra...
Dessutom har vi gjort så att vi satte dosor och drog rör, men utan att koppla in.
Dessa ligger helt enkelt intapetserade och syns inte. Nu efter två år sätter vi in tre nya dubbeluttag där vi inte trodde att vi behövde från början...
 
Om man drar rören själv, tänk också på att ha egna säkringar för uttag som används för mikro, diskmaskin, brödrost, kaffebryggare etc. Det är irriterande att upptäcka att det inte går att köra två maskiner samtidigt utan att säkringarna går.
 
Nix skrev:
Jag rekommenderar till och med att sätta uttag inuti en kökslåda, där man kan ha apparaterna redan inkopplade...
Fast vi gjorde inte så :(

Hur menar du då, att ha uttagen i en låda? ??? Skall man ha lådan lite öppen då när man använder en maskin eller? Nu fattar jag inte! *S* Men det lät som att det låg något vettigt bakom liksom...
 
Ja, precis.
Du har grejerna i lådan och lyfter ur dem och använder dém.
Lådan går ju då inte att stänga helt medan man använder dem eftersom sladden sitter ivägen (ca 0,5 cm glipa).
Men då har man alltid uttag för elvisp osv.
För annars tenderar de att vara upptagna med allt annat. Både möjligt och omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.