Idag har jag en grusbädd på var sida om farstun. Behöver idéer för att rama in framsidan istället för det sterila gruset/katttoaletten.

växtzon 3-4

Med vänlig hälsning, Mattias
Rödmålat hus med grusbäddar vid farstun markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Furtanbo Furtanbo skrev:
Idag har jag en grusbädd på var sida om farstun. Behöver idéer för att rama in framsidan istället för det sterila gruset/katttoaletten

Med vänlig hälsning, Mattias
[bild]
Beror på ambitionsnivå men varför inte bygga ut farstun på bägge sidor eller bara ena sidan och anlägga en plattsatt uteplats på andra sidan? Himla härligt Bullerbyn-hus du har! Är det eternit du har på taket?
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Beror på ambitionsnivå men varför inte bygga ut farstun på bägge sidor eller bara ena sidan och anlägga en plattsatt uteplats på andra sidan? Himla härligt Bullerbyn-hus du har! Är det eternit du har på taket?
Tackar!
Ja ambitionsnivån ligger i paritet med idéerna.
Ja jag gillar mitt hus. Tyvärr är det som du skriver eternit på taket som du ser (riktigt skiffer på andra sidan) men så länge det håller får det vara kvar.
 
Furtanbo Furtanbo skrev:
Tackar!
Ja ambitionsnivån ligger i paritet med idéerna.
Ja jag gillar mitt hus. Tyvärr är det som du skriver eternit på taket som du ser (riktigt skiffer på andra sidan) men så länge det håller får det vara kvar.
Ser att du har altan på vänster sida, varför inte bygga altan hela vägen runt till farstun? Eller lägga snygga stenar där du har kattlådorna nu och plantera en fin buske mitt i stenläggningen, alternativt urnor med plantering.
Jag lever också under eternittak, men den fulare korrugerade varianten. Vi ska vara glada över våra eternittak säger de som inget eternittak har. :thinking:
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ser att du har altan på vänster sida, varför inte bygga altan hela vägen runt till farstun? Eller lägga snygga stenar där du har kattlådorna nu och plantera en fin buske mitt i stenläggningen, alternativt urnor med plantering.
Jag lever också under eternittak, men den fulare korrugerade varianten. Vi ska vara glada över våra eternittak säger de som inget eternittak har. :thinking:

Jag tar verkligen till mig dina förslag. Särskilt det med stenläggning (kanske skiffer?) och buskage.
 
Furtanbo Furtanbo skrev:
Jag tar verkligen till mig dina förslag. Särskilt det med stenläggning (kanske skiffer?) och buskage.
Ja, jag tror absolut på någon oregelbunden typ av sten, det ser nog mer äkta ut mot ditt hus, som jag kan gissa inte är byggt de senaste 20 åren. Bor själv i ett hus byggt "1909" och man får ta hus ålder i beaktande när man gör om både inne och ute. Hypermodernt kanske inte alltid passar bäst. :p
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
Jag tycker att det ser bara ut som det är!
Helt OK enligt mig alltså!
Så här ser det ut hos oss. Något att skämmas för?
Ett vitmålat trähus med entrétrappa och en skylt som säger "Välkommen till vårt sommarställe".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen har klagat hittils i alla fall.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det ser bara ut som det är!
Helt OK enligt mig alltså!
Så här ser det ut hos oss. Något att skämmas för?
[bild]
Ingen har klagat hittils i alla fall.
Jag hade definitivt inte skämts för den där entrén (jag hade inte skämts för ts entré heller). Jag tror dock att skillnaden är att du har en enplansvilla så din nätta farstu kanske gör sig lite bättre. Ts har ett högt hus och då kanske en lite pampigare entré är på sin plats. Men jag bara tänker högt här. ;)
 
  • Gilla
gugge69
  • Laddar…

Bästa svaret

Vackert hus med fina detaljer. Förstör inte verandan/farstukvisten med ett stort däck, utan tänk mer att det ska passa till arkitekturstilen just på framsidan. Man behöver sällan inifrån gå ut genom en entré för att ta sig till en gavel.

Jag tänker att man utgår från en gammeldags rabatt, men lite modernare. Man hade ofta klätterväxter på sidorna, men det blir oftast besvärligt med tiden.

Gräv bort allt ogräs ordentligt. Låt det var grus eller annat oorganiskt material typ 40 cm utanför hussockeln. Gräv/luckra minst 30 cm djupt. Jordförbättra med ny jord som ni blandar ner.
Ev gör ni en "ram" till växtbäddarna så ni får upp jordnivån 1-2 dm.

Kör med dagliljor (finns många färger, till ert husfärg skulle en mixa av 'Pandoras Box', 'Artic snow' och 'Pardon me' passa) som är anspråkslös och blommar länge. Bladen ser ut som gräs. (Fin till snitt, och blommorna går att äta, fin att toppa i sallader.) Är det torrt och soligt skulle jag sätta en kantväxt som klarar detta, som en låg kantnepeta eller näva. Glöm inte vårlökar, här passar balkansippa utmärkt. Bakom dagliljorna kan ni plantera löjtnantshjärta och aklejor. Vill ni modernisera intrycket lite tar ni istället jättetåtel bakom. Kanske ställer ni några stäppsalvior mellan/bakom dagliljorna (välj hög sort, t. ex. 'Caradonna')

Gillar ni inte daglijor funkar pioner bra.
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
Tackar för svaret. Nu blir det att skissa och googla växter:D

//Mattias
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det ser bara ut som det är!
Helt OK enligt mig alltså!
Så här ser det ut hos oss. Något att skämmas för?
[bild]
Ingen har klagat hittils i alla fall.
Meh! Ser ju rent förjävligt ut! Du har ju glömt knutbrädorna på farstukvisten! :rofl:
Och öskaret borde ligga på för öskar avsedd plats, i båt eller i förråd. Skärpning för bövelen! ;)


För övrigt anser även jag att TS hus är jättefint, även med eternittaket. Synd att wokpannan sitter där bara. :confused::rofl:
Har inge egentliga råd men håller med Cajsa; inget trädäck där! Fina växter, det blir bra! :D
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
Vi sitter i samma sits med gammal vacker stuga men anspråkslös entré. Vi har anlagt rabatt på båda sidor om entrén och planterar klassiska torpväxter som rosor, akleja, daglilja, riddarsporre, kantnepeta, myskmalva och lavendel. Ulleternell som vävarväxt och smultron som kantväxt. Kommer bli en sommardröm av dofter och färger är tanken
 
  • Gilla
Furtanbo
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Vi sitter i samma sits med gammal vacker stuga men anspråkslös entré. Vi har anlagt rabatt på båda sidor om entrén och planterar klassiska torpväxter som rosor, akleja, daglilja, riddarsporre, kantnepeta, myskmalva och lavendel. Ulleternell som vävarväxt och smultron som kantväxt. Kommer bli en sommardröm av dofter och färger är tanken

Låter härligt skicka gärna bilder.

/Mattias
 
T ToRy skrev:
Meh! Ser ju rent förjävligt ut! Du har ju glömt knutbrädorna på farstukvisten! :rofl:
Och öskaret borde ligga på för öskar avsedd plats, i båt eller i förråd. Skärpning för bövelen!
Sorry, det var så nybyggt så knutbrädorna hade inte kommit upp.
Det är nu fixat.
Och bredvid öskaret, fast utanför bild ligger båten, så det är absolut på rätt plats:
Blå plastbåt upp och ner på gräs, bredvid stolpe, knutbrädor och öskar inte synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.