Hej vi köpte vårat 20-talshus i höstas, tomten har en syrenhäck som på vissa ställen är mer som träd och upp till 4-5 meter hög. Jag vill ta ner den helt och låta dennväxa upp på nytt, men min man är rädd för att det tar tid och att den dör. När är bästa tid att ta ner den helt, och är det en bra idé?
Mvh Anett
 
Den dör absolut inte, men kommer skjuta löjligt många rotskott. Normalt brukar man råda att ta ned 1/3 per år för att få viss blommning samt minska något på mängden rotskott. Syren är en överlevare och kommer inte dö när du än kapar den.
 
Claes Sörmland
Och ta den nu innan savstigningen kommer igång. Missar du vårvintern (nu) så är nästa bra tillfälle vid efter midsommar. Undvik våren, då kan den möjligen skadas.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Döda en syren? Går det? Jag ville ha bort en del där det skulle vara staket istället. Grävde. Klippte ned den. Jag tom eldade den. Det spelade ingen roll. Alternativet var väl roundup men då dör väl hela.
 
Claes Sörmland
Silver78 Silver78 skrev:
Döda en syren? Går det? Jag ville ha bort en del där det skulle vara staket istället. Grävde. Klippte ned den. Jag tom eldade den. Det spelade ingen roll. Alternativet var väl roundup men då dör väl hela.
Döda den är svårt men försvagas den och man har otur så kan den få honungsskivling. Då blir den inte vacker.
 
Visste inte att syren också kunde få det. Där ser man.
 
Köp/hyr en motorsåg och såga ner den till 50-80cm nästa år är den 1m högre och blommar. Syren växer som tusan och blommar ännu vackrare
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Döda den är svårt men försvagas den och man har otur så kan den få honungsskivling. Då blir den inte vacker.
Blev lite nyfiken och googlade på honungsskivling-f&n nu har jag jobb i sommar. Har aldrig sett svampen som ett problem, som den tydligen är :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.