M Markarbetaren skrev:
Man blir mörkrädd! Vart tar alla skattepengar vägen???
[bild]
Tja, 78 % går till vård, skola och omsorg.....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Håller verkligen med,inget verkar bli bättre,ett bottenlöst hål kan tyckas.
 
  • Gilla
heab och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Japp! Som arbetsgivare för 450 anställda och ungf lika många brukare så laddar jag nu för det som komma skall. Stänger de dessutom skolor mm och folk tror att det är skäl för att inte komma till jobbet så lär de bli besvikna och jag får en jäkla massa merjobb med arbetsrättsliga åtgärder och förhandlingar. Har lagt allt annat åt sidan för att vara tillgänglig för min verksamhet och förhoppningsvis kunna hålla mig frisk.
Så du tänker straffa din personal om regeringen säger att nu stänger vi skolor och förskolor och vi ordnar inte tillfälliga förskolor.
Så alla som har barn 1-10 år skall du tvinga att arbeta? Eller de får ta med barnen?
Hoppas jag missuppfattade dig.
 
M Markarbetaren skrev:
Man blir mörkrädd! Vart tar alla skattepengar vägen???
[bild]
En inte obetydlig del har gått till att effektivisera sjukhusen så att inte icke-vårdbehövande ligger på vårdplatser. De körs hem eller hamnar på patienthotell. Bra i vardagen, en smula problematiskt om vi får många vårdbehövande samtidigt.
 
R Rkarlsson skrev:
Så du tänker straffa din personal om regeringen säger att nu stänger vi skolor och förskolor och vi ordnar inte tillfälliga förskolor.
Så alla som har barn 1-10 år skall du tvinga att arbeta? Eller de får ta med barnen?
Hoppas jag missuppfattade dig.
Det är inte arbetsgivarens uppgift att lösa detta och i de flesta fall finns förhoppningsvis en partner som inte har ett arbete som berör andra människor. Tex produktion av diverse prylar. Alternativet att acceptera olovlig frånvaro och att tex en brukare inte får sin assistans utförd känns inte ok någon gång. Kan ju vara skillnad mellan liv och död. Jobbar båda med människor får man väl göra en enskild bedömning var skadan blir minst.
 
  • Gilla
  • Arg
Cider och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Brittiska chief scientific adviser sa igår att runt 60% krävs för att gruppen ska anses immun.
Ja, jag ska poängtera att jag inte är någon expert utan citerar bara siffror jag sett anges av olika experter, och 60% kan nog stämma. Men räknar man på förväntat antal svårt insjukna och döda utifrån dagens uppskattningar och med att 60% av jordens befolkning smittas, så blir det fortfarande svindlade höga siffror. Till exempel så om man räknar med att 30% av befolkningen smittas och ca 1% av dem dör så kommer ca. 30000 svenskar dö och ca. 23 miljoner människor över hela världen. Och det är alltså i fallet där man lyckats undvika situationen där sjukvården överbelastas.

Wikipedia anger 50-80% för SARS, t.ex: https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity
 
john68 john68 skrev:
Det är inte arbetsgivarens uppgift att lösa detta och i de flesta fall finns förhoppningsvis en partner som inte har ett arbete som berör andra människor. Tex produktion av diverse prylar. Alternativet att acceptera olovlig frånvaro och att tex en brukare inte får sin assistans utförd känns inte ok någon gång. Kan ju vara skillnad mellan liv och död. Jobbar båda med människor får man väl göra en enskild bedömning var skadan blir minst.
Men vem ska göra den bedömningen?
 
iskrig iskrig skrev:
Ja, jag ska poängtera att jag inte är någon expert utan citerar bara siffror jag sett anges av olika experter, och 60% kan nog stämma. Men räknar man på förväntat antal svårt insjukna och döda utifrån dagens uppskattningar och med att 60% av jordens befolkning smittas, så blir det fortfarande svindlade höga siffror. Till exempel så om man räknar med att 30% av befolkningen smittas och ca 1% av dem dör så kommer ca. 30000 svenskar dö och ca. 23 miljoner människor över hela världen. Och det är alltså i fallet där man lyckats undvika situationen där sjukvården överbelastas.

Wikipedia anger 50-80% för SARS, t.ex: [länk]
Men det är väl 30% över en längre tid och dödligheten snarare runt 0,5%? Iaf enligt de senaste siffrorna från Sydkorea. I Sverige är väl siffran 0,3%?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det är väl 30% över en längre tid och dödligheten snarare runt 0,5%? Iaf enligt de senaste siffrorna från Sydkorea. I Sverige är väl siffran 0,3%?
Ja, det är ju mycket osäkerhet i nuläget så man får ta alla siffror med en nypa salt såklart. I Sydkorea gjorde man ju väldigt kraftiga åtgärder väldigt tidigt vilket fick stor effekt, i Sverige och i stort sett resten av världen utom Kina så har de åtgärderna inte genomförts i tid.

Poängen är väl mest att förklara anledningen till de rekommendationer och åtgärder som genomförs nu. Det finns en bra anledning till varför man ska hålla sig hemma och tvätta händerna osv.

tillägg: Sydkorea har en relativt ung befolkning också, Italien har en större andel äldre. Så det kan ju vara en anledning till de stora skillnaderna där. Men jag tror inte det är någon som vet riktigt i nuläget. När det gäller Sverige så testar man ju inte befolkningen i större skala som man gjort i Sydkorea, så då vet man ju inte hur stor andel av de smittade som faktiskt insjuknar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S
john68 john68 skrev:
Det är inte arbetsgivarens uppgift att lösa detta och i de flesta fall finns förhoppningsvis en partner som inte har ett arbete som berör andra människor. Tex produktion av diverse prylar. Alternativet att acceptera olovlig frånvaro och att tex en brukare inte får sin assistans utförd känns inte ok någon gång. Kan ju vara skillnad mellan liv och död. Jobbar båda med människor får man väl göra en enskild bedömning var skadan blir minst.
Och om skadan bedöms minst hos dig så ska du straffa dem? :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent krasst borde väl dom som vårdar bekräftat sjuka kunna jobba fast dom själva är sjuka och bara har lindriga symptom?
Ja om det fanns renodlade corona-avdelningar med egen entré så att man inte kommer i kontakt med andra patienter/personal. Kanske går att ordna på vissa sjukhus men knappast alla.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och om skadan bedöms minst hos dig så ska du straffa dem? :)
?tvärtom troligen
Av MSB har vi fått i uppgift att planera för 50% bortfall av personal.
OM vi stänger sysselsättningen för 200 brukare, "tvångsförslyttar" 25 % av assistansärendena in på kortidsbonendena för barn, slutar att verkställa avlastning och enbart tar emot barn med beslut om tillsyn(när föräldrar jobbar) mm så kommer vi ner till 35% då vi har så många arbetsplatser med få anställda (assistans, gruppbostäder). Så ngn "ledighet" utöver lag eller avtal lär bli problematisk. Eller tänker du samma om din förälder inte får ngt besök av hemtjänsten för att ngn är hemma med ett friskt barn för att skolan har stängt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Göran.W
Något som alla tycks missat är att elförsörjningen kan bli ett problem vid ett större utbrott som vi tycks vara på väg emot.
Jag tänker då främst på kärnkraften som har strikta regler om hur stor bemanningen ska vara vid drift.
Det krävs inte speciellt många som är hemma för att ett kärnkraftverk ska tvingas att gå ner i kallt avställt läge på grund av bemanningskraven.
Det går inte heller ta in vikarier utifrån för kraven på utbildningen är väldigt höga och tvingande enligt lag.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Intressant, eller snarare skrämmande att läsa kommentarer om "hysteri", "sitta lugnt" etc. Många har uppenbarligen inte förstått allvaret i situationen! Nog för att Sverige är långt efter många länder i Europa i smittans spridning, Men lämna den lilla ankdammen och blicka ut över Europa - det som drabbar Italien, Tyskland, Spanien etc blir även vårt öde inom kort!

Virologerna brukar räkna på spridningsmekanismen - varje smittad ger sjukan vidare till 2,5 - 3 individer. Sen är det bara att räkna efter. Experterna talar om ca 50-60-70% smittade inom några månader, Så det vi har sett hittills är bara det lilla förspelet. Det typiska spridningsförloppet beskrivs perfekt av ketchupp-modellen: först en handfull fall under en längre eller kortare tid - och så plötsligt en explosion och en exponentiell ökning. Så har det gått i land efter land.

Så - Sitt still i båten, gå helst inte hemifrån i onödan - men var ytterst noga med din handtvätt. Så mycket mer kan vi i detta läge tyvärr inte göra!
 
S
john68 john68 skrev:
?tvärtom troligen
Av MSB har vi fått i uppgift att planera för 50% bortfall av personal.
OM vi stänger sysselsättningen för 200 brukare, "tvångsförslyttar" 25 % av assistansärendena in på kortidsbonendena för barn, slutar att verkställa avlastning och enbart tar emot barn med beslut om tillsyn(när föräldrar jobbar) mm så kommer vi ner till 35% då vi har så många arbetsplatser med få anställda (assistans, gruppbostäder). Så ngn "ledighet" utöver lag eller avtal lär bli problematisk. Eller tänker du samma om din förälder inte får ngt besök av hemtjänsten för att ngn är hemma med ett friskt barn för att skolan har stängt?

Huh? Jag har inte lagt någon värdering alls i detta, jag bara frågade vad du gör om skadan bedöms som lägst hos dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.