Hej,
Jag bor i Gladö kvarn Huddinge (vid Stockholm) där vi nyligen har fått kommunalt vatten och avlopp. I samband med det har min halva (mycket kuperade) trädgården behövt grävas upp, träd har behövts fällas, samt att det har byggts en jätteful stöd-mur vid vägen som också gjorde att min stig blev blockerad och nu förlängas längs med muren. Vad kan jag göra där för att gömma muren och vid stigen? Vägen är mot öst, utsikten från vägen och huset (mot sjön) är most väst.
 
  • Vit villa med röd takpannor i kuperad trädgård med nyligen grävd mark och synlig stödmur nära sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nyligen stödmur vid väg, uppgrävda områden och sjöutsikt bakom huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit villa i kuperad trädgård med snötäcke, träd i bakgrunden och en katt framför huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd grå betongstödmur med grus och kuperad terräng framför, träd och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En bild hade hjälpt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
En bild hade hjälpt.
Finns många bilder bifogade
 
  • Gilla
Faikriza
  • Laddar…
Ja.. men inte från början.
 
Hade frågat om man fick sätta spaljé på muren (armeringsjärn) och plantera vildvin
 
  • Gilla
Caroy och 2 till
  • Laddar…
Jag avråder alltid från thujaplantering men i detta fall undrar jag om det inte vore lämpligt...
Om en thujahäck av modell Smaragd planteras ca 1,5-2 meter från den förfärliga muren kan du sköta den från bägge sidor och hålla den tät och smal. Sedan kompletterar du i backen ett par lämpliga träd på strategiska platser med hänsyn till insyn och med lummiga bladrika kronor.
 
  • Gilla
Caroy och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Klätterväxter och några andra buskar framför som är vintergröna. Tänker ett gäng pelarformade smala enar i asymetrisk grupp med lite svag belysning mellan. Kanske en smal sittplats (trädäck enklast) där uppe (med utsikt) med muren som vägg, resterande sidor mullar man runt med växter, inte något brackigt staket, så den känns "inkilad" i naturslänten. Sätt i så fall en lång planteringslåda intill muren med höga växter (dekorationsgräs + klätterväxt)
Kanske kan ni göra någon enkel pergolahistoria, och ha hängstolar där uppe, eller hängmatta.
Jag skulle inte bekymra mig, skulle fästa armeringsnät eller vajer för klätterväxter om ni vill ha slingrande växter.
Annars självklättrande klätterväxter. Blom och höstfärger blir fint där uppe.
Om ni är i behov av förvaring kanske ni kan bygga ett smalt förråd längs muren på någon sträcka.

Slänten verkar väldigt brant (mot huset). Krävs nog lite stöd här och var för att kunna plantera. Och trappsteg.

Om ni vill skymma ordentligt så både släntkänslan och muren kamoufleras, så bör inte alla åtgärder göras "där uppe" nära muren, utan jobba även i slänten och då förslagvis strategiskt från sittplatsr/utsikter i inomhusmiljön eller uteplatser vid hus.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.