Hej!
Vi ska bygga trall ifrån väggen på huset till väggen på garaget. Ca 50-55 kvadratmeter. Trallen ska gå i nivå med altandörrarna. Vi tänker en trapp i framkant av trallen. Det är sol ifrån lunch till kväll. Vi vill bygga/anordna nån form av solskydd vid matplatsen som ska vara någon stans på trallen. Vi har ett ganska blåsigt läge vilket gör att parasoll inte fungerar. Vinklarna på huset garaget och höjdskillnaderna gör det lite svårare tycker vi. Vi har tänkt i banor kring pergola men vi vet att det behöver vara lutande tak annars går solen under. Vart tror du den bäst skulle passa utifrån både funktion och utseende. Har du andra förslag på solskydd?
/Jonas
 
  • Ett tegelhus med altandörrar och ett gräsmark ledande till en garagebyggnad, potentiell plats för trallbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja påstå att solen som går under ett tak inte behövs skyddas från då solen är så lågt att den bara är välkommen snarare än ovälkommen vid den tiden på året/dagen. Men det förutsätter ju att taket inte sätts för högt och har en del utstick och inte bara är precis över det den ska skydda.
 
Nu vet jag inte vart söder är, men mitt på dagen under sommarhalvåret står solen väldigt högt. Sätter ni ribborna i pergolan mot solvinkeln samt sätter dem tätt får ni halvskugga under. Mot kvällen kommer solen in under. Störs man av detta kan man sätta stråjalusier (rullgardiner i naturmaterial), eller ett kraftigt tyg (typ gjort för båtliv) på vajer eller stålstång (både upptill och nertill, fäst med krokar). Bifogar en bild. Eller en växtlåda på hjul med hög spaljé med klätterväxt som ni kan skjuta dit vid behov.
Finns säkert fler lösningar, detta var vad jag kom på all hast.
Kraftigt tyg för utomhusbruk med metallögla fäst på en vajer, vilket visar en solskyddslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.