Bästa svaret

Enklaste två alternativen.

Är nog att slänga på lite höfrö och ängsblom på gräsmattan och sedan efter blomning slå och ta reda på höet/gräset. Repetera.

Hägna in och låna några betande djur ibland.

Oavsett ska man se till att gräset/höet tas bort årligen.

/ATW

Ps det går ju att plöja/harva/sätta/välta också ds
 
  • Gilla
Barbro Berg
  • Laddar…
För det första: ETT MYCKET BRA FÖRSLAG! "Det finaste jag hört sen konfirmationen"!(y)(y)(y):crysmile:

Jag skulle säga att det är väldigt beroende på hur biotopen ser ut i omliggande miljö. I mina experiment med att ängifiera mina gräsmattor, så har jag helt sonika låtit bli att klippa dem. Jag har kanske haft ganska gynnsamma förutsättningar, men de vilda blomstren har spridit sig ganska snabbt och lätt. Jag har delvis hållit efter tistlar, kirskål och annat mindre önskvärt, men där ängsfaunan får fäste får också "ogräset" svårare att dominera.

Jag är långt ifrån någon expert, men det är kul att experimentera och när "ängen" börjar bli alltför vissen och utblommad brukar jag slå den med trimmern. Min teori är att vi är så "vana" vid att trädgårdsskötsel ska vara svårt, delvis för att vi envisas med att odla förädlade hybrider, men även för att vi historiskt sett trott att en trädgård ska gå att inreda som ett vardagsrum och inte sett den som en del av naturen. En strikt hållen gräsmatta, med få defekter i raka linjer, skarpa avgränsningar mellan odlingar, kräver sin odlare, medan om man låter naturen ha sin gång krävs väldigt lite alls!

Därför borde fler som inte behöver öva golfputtar på sin hemmaarena, helt sonika släppa garden och låta naturen få ha sin gång. Vårt ansvar som människor ligger i att hålla efter den obalans som kan uppstå på grund av tidigare misstag med invasiva arter osv.

Svårt att få med allt på en bild, men när man promenerar genom ängen så är det en färgprakt och djuren älskar det!
Naturlik trädgård med vildvuxet gräs, blommor och buskar i sommarsol, del av ängifieringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RHdstrm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.