Utomhus tror jag det är en vansklig konstruktion ur fukt- och underhållssynpunkt. Hållfasthetsmässigt är det försumbart. Skillnaden i styvhet mellan stål och trä är minst en faktor 20.
 
Om du vänder på konstruktionens riktning och bygger allt på en gång kan du komma ner betydligt i dimensioner. Jag har räknat med 90x360 för limträbalkarna och 45x95 för spikreglarna. Materialmässigt, ca 1000 kr billigare.
3D-modell av en limträbalk- och spikreglakonstruktion för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vajrar i kryss eller något liknande behövs för att stabilisera hörnen.
 
M matsca2m skrev:
Vad innebär det ... behöver jag gå upp i storlek då? Klarar en HEA 200 lasten?
Nej du behöver inte gå upp i storlek. Snölast och nyttig last kommer inte nå sitt maxvärde samtidigt.
M matsca2m skrev:
Vad tror ni om att ta en IPE200 och bultafast tryckt 45x170 alternativt 45x195 som får hyvlas så att den passar. Det borde göra lite för hållfasthet också? Tänker att det blir lättare att fästa balkar osv i de infällda tryckta balkarna.
Tycker det ser ut som en vettig lösning. Tillför inget hållfasthetsmässigt men blir ju smidigt att sätta balkskor osv.
 
J justusandersson skrev:
Om du vänder på konstruktionens riktning och bygger allt på en gång kan du komma ner betydligt i dimensioner. Jag har räknat med 90x360 för limträbalkarna och 45x95 för spikreglarna. Materialmässigt, ca 1000 kr billigare.
[bild]

Vajrar i kryss eller något liknande behövs för att stabilisera hörnen.
Behöver hörnen stagas även om man lägger på trall till exempel? Det blir ju nästan som en "skiva".
 
Nej, trall ger inte tillräcklig skivverkan. Det är en utsatt konstruktion en bit upp i luften.
 
  • Gilla
petterovski
  • Laddar…
Är du sugen på att köra på stålbalk och du vill att konstruktionen skall tåla vad som helst så finns det massor av HEB260 i 20m längder liggande i närheten av Alingsås som jag tror du kan få till ett väldigt förmånligt pris .
Skicka ett PM om det skulle vara intressant
 
J justusandersson skrev:
Om du vänder på konstruktionens riktning och bygger allt på en gång kan du komma ner betydligt i dimensioner. Jag har räknat med 90x360 för limträbalkarna och 45x95 för spikreglarna. Materialmässigt, ca 1000 kr billigare.
[bild]

Vajrar i kryss eller något liknande behövs för att stabilisera hörnen.
Jag har övervägt denna typ av konstruktion men tyvärr får jag inte bygga balkongen i ett svep av byggnasbyråkratiska regler. Markavtrycket blir för stort.

Dessutom vill jag undvika en stolpe i mitten då jag skall använda balkongen som carport och då kommer stolpen att vara i vägen pga att jag kan inte köra rakti in under carporten utan måste svänga in från höger.
 
Det skulle underlätta våra ansträngningar att hjälpa dig om du beskriver hur bilarna ska röra sig.
 
Här är en mycket enkel skiss. Det gröna området är Hög rododendronhäck. Jag skrivit bil på de svarta rektanglarna för att illustrera var de skall stå.
 
  • Enkel skiss av hus med balkong, angivna mått och grönt markerat område för hög rododendronhäck samt parkeringsplatser för bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonasz skrev:
Är du sugen på att köra på stålbalk och du vill att konstruktionen skall tåla vad som helst så finns det massor av HEB260 i 20m längder liggande i närheten av Alingsås som jag tror du kan få till ett väldigt förmånligt pris .
Skicka ett PM om det skulle vara intresspant
Det låter mycket intressant. Har skickat PM
 
Det är en kreativ utmaning att komma på en bra lösning. Jag får sova på saken. Är det bara de inre 2,2 metrarna som ska vara balkong? HEB 260 är bamsiga grejer som klarar mycket, men väger nästan 100 kg per meter.
 
J justusandersson skrev:
Det är en kreativ utmaning att komma på en bra lösning. Jag får sova på saken. Är det bara de inre 2,2 metrarna som ska vara balkong? HEB 260 är bamsiga grejer som klarar mycket, men väger nästan 100 kg per meter.
Det skall vara balkong över hela men jag måste bygga först 2.2 m enligt bygglov och sedan ytterliggare 3m som attefallstillbyggnad.

Under skall jag sätta TRP så att det blir tak över bilarna.

Ett alternativ som jag funderat på är att bygga en ram och lägga ut TRP för underkantsarmering och gjuta en balkong men det blir nog väldigt dyrt och omständigt.
 
Betong blir nog dyrt och komplicerat. Jag tror det finns enklare lösningar, men som sagt jag vill fundera lite på saken.
 
Egentligen är det fel på konceptet eftersom man inte kan bygga den bästa lösningen från början. Att det ska byggas i två etapper, längd- och breddmåtten samt infartsmöjligheterna (om du inte vill knapra på Rhododendronen), krånglar till det hela. Om du bara skulle bygga den inre delen kunde man tänka sig att ersätta den yttre långa balken med en fackverkskonstruktion som samtidigt är staket. Ungefär som en järnvägsbro. Man kan också ersätta den yttre balken med två treledsramar, men höjden räcker nog inte till för det. Man kan också tänka sig att lägga in två diagonala bärande balkar (gäller den inre delen) som hjälper till att reducera lasten på den yttre balken så att den kan göras smäckrare. Du kan ju också fundera äver om inte bygget kan göras smalare. Bara att gå från 7 till 6 meter betyder mycket.
 
Kan man bygga hela på en gång och anse att den yttre delen är en pergola? Bara lägga golv och sätta upp staket på den inre delen?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.