Staffans2000
I InsidersUnited skrev:
Ser inga skruvhål på bilden så jag vet inte hur den gamla satt fast, inte tillräckligt iallafall.
Att få fast lampan blir nog ett större problem än att koppla tåtarna.
Hur som helst. Riktigt "akut" är det kanske inte?
 
Tack för komplimangen om den yngre generationen. Så här på döhalvan av livet får man vara glad för det lilla.

Att skruva fast armaturen är inte problemet. Det faktum att jag inte är elektriker är det som hindrar mig. Vad jag teoretiskt kan eller inte, vad gäller el hör ju inte hit. Jag får inte i praktiken utföra arbetet.

Och så klart kan någon, grannens barn tex, gå in i min trädgård och ställa sig på den låda jag förvarar redskap i och komma åt sladdarna. Det är inte troligt men inte heller omöjligt. Bland annat därför känner jag att det bör åtgärdas tämligen omgående. Det borde inte vara någon som går in där men det går att komma in direkt från gatan.

Nåja, det ordnar väl sig på något sätt. Vad jag sökte var tips på elektriker i närheten. Men det verkar inte finnas så då får jag leta vidare.
Tack för engagemanget.
 
Hemmakatten
Akut för mig är när hela elen är nere i hela huset. Eller när pumpen till dricksvattenbrunnen lagt av. Eller liknande.
Om TS tycker att en bortblåst utelämna är akut så får jag gratulera till att det inte hänt värre saker.
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ingen el i huset eftersom jordfelsbrytare löste ut pga lampan. Även sedan jag isolerat sladdarna fortsatte detta fenomen. Detggjorde dessutom att jag misstänkte att felet var större än så. Först efter ytterligare ett par lager tejp slutade jordfelsbrytaren lösa ut. Så under större delen av av dagen hade jag ingen el. Därav formuleringen.
Jag tycker att tonen har blivit lite tråkig.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Förlåt, det var inte meningen att vara otrevlig. Du skrev inte heller i trådstarten att hela huset var utan el p g a jordfelsbrytaren brutit flera ggr.
JFB kan bryta om neutral och skyddsjord ligger ihop så det gäller att hålla isär även dom två ledarna.
Givetvis kan det blivit fel längre in t ex i en kopplingsdosa också. Är du hemma på el så kan du leta upp och öppna närmsta doslock och titta efter. En bra ide om du misstänker att ledarna sträckts och skadats i längre in är att bryta just den säkringen som har hand om utelampan.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag hade ingen el i huset eftersom jordfelsbrytare löste ut pga lampan. Även sedan jag isolerat sladdarna fortsatte detta fenomen. Detggjorde dessutom att jag misstänkte att felet var större än så. Först efter ytterligare ett par lager tejp slutade jordfelsbrytaren lösa ut. Så under större delen av av dagen hade jag ingen el. Därav formuleringen.
Jag tycker att tonen har blivit lite tråkig.
Ett litet tips bara. Om du råkar ut för något sånt här igen, så försök tejpa trådarna var för sig och håll dem separerade, så undviker du problemet du fick med jordfelsbrytaren. Du kan vika tillbaks änden på ledaren så den blir dubbel, så blir det lättare att tejpa

Jag känner tyvärr inte till någon elfirma i din närhet som tar små jobb, däremot tror jag att några av de större har jourverksamhet (iaf i Malmö) och kan rycka ut även på helger. Räkna dock med att det blir ganska kostsamt, så i det här fallet hade jag avvaktat och provat ringa någon mindre firma i din närhet i nästa vecka.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Förlåt, det var inte meningen att vara otrevlig. Du skrev inte heller i trådstarten att hela huset var utan el p g a jordfelsbrytaren brutit flera ggr.
JFB kan bryta om neutral och skyddsjord ligger ihop så det gäller att hålla isär även dom två ledarna.
Givetvis kan det blivit fel längre in t ex i en kopplingsdosa också. Är du hemma på el så kan du leta upp och öppna närmsta doslock och titta efter. En bra ide om du misstänker att ledarna sträckts och skadats i längre in är att bryta just den säkringen som har hand om utelampan.
Tack, jag tror att jag lyckats reda ut det värsta nu. Blev en del följdfel som jag ff jobbar på.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hej,
Ifall det fortfarande är aktuellt så kan jag också rekommendera Thulins El. De har hjälpt oss flera gånger och vi har inte blivit besvikna.
 
E En dag ett passivhus.. skrev:
Hej!
Vet inte om det fortfarande är aktuellt, men jag har varit nöjd med Thulins el (Lund).
[länk]
Tack!
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Hej,
Ifall det fortfarande är aktuellt så kan jag också rekommendera Thulins El. De har hjälpt oss flera gånger och vi har inte blivit besvikna.
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.