Använder idag den eldrivna maskinen som följde med huset. Ser fram emot när vi har kommit så pass långt på inköpslistan att det står "Bensindriven gräsklippare". Är rejält trött på att hela tiden flytta på sladden för att den inte fastna i buskar eller bli avklippt.
 
Till 400 kvadratmeter borde den bästa lösningen vara en handdriven gräsklippare, om man inte har något fysiskt funktionshinder.
 
RoTe
Skaffa en med batteridrift istället! Vi har en tomt på 900 kvadrat minus hus och garage och väntar man inte för länge så orkar den hela gräsmattan på en laddning, oftast orkar gräsklipparn mer än personen som skjuter den framför sig. ;)
 
Jag har också en Stiga Multiklipp 46 med sladd. Jag är mycket nöjd med den. Sladden är ett irritationsmoment ibland, men jag hade valt en likadan idag om jag hade köpt nytt.

Jag har lärt mig en viss teknik hur jag ska hantera sladden under klippningen.

Jag rekommenderar inte batteri då dessa har en viss livslängd, därefter är de svindyra att köpa nya.

El med sladd jämfört med bensin är billigare i inköp o i drift - nackdelen är sladden.
 
Jag har en Stiga Multiclip 46 med batteri. Skönt att slippa sladden och till 400kvm räcker den lätt. Ingen aning om hur många laddningar batteriet klarar men i de nya modellerna är batteriet lätt utbyttbart och kostar 7-800:-. Har man större tomt kan man ju ha två batteri.

Ett tips. köp den i höst om du kan vänta. Köpte min på Coop i sept-okt för 2000:-, kostar 4000:- annars. Coop brukar alltid köra 50% på det som blivit över.
 
swehjo skrev:
Använder idag den eldrivna maskinen som följde med huset. Ser fram emot när vi har kommit så pass långt på inköpslistan att det står "Bensindriven gräsklippare".  Är rejält  trött på att hela tiden flytta på sladden för att den inte fastna i buskar eller bli avklippt.
Slöfock. Du har ju endast en halv badmintonplan att klippa! ::) Sen du började leka mullvad i trädgården så minskade ju behovet rejält. Köp en modern handjagare så slipper du både bullret, mecket och elsladden.
 
Vi startade med en handjagare. Den var usel. Den kunde helt plötsligt tvärnita så att det kändes som man knäckte revben.
Så vi köpte en batteridriven från Stiga. Den var dyr, klippte bra, men batteriet höll inte och var svindyrt att laga/byta. Nu har vi en elektrisk med sladd. Den är bäst.

Vi vägrar att ha bensindriven på grund av miljön och oljudet. Fy för högljudd gräsklippning!!!!

Men om man får tag i en bra handdriven och orkar, är det nog bästa alternativet.

/EB
 
Pär A skrev:
Jag har en Stiga Multiclip 46 med batteri. Skönt att slippa sladden och till 400kvm räcker den lätt. Ingen aning om hur många laddningar batteriet klarar men i de nya modellerna är batteriet lätt utbyttbart och kostar 7-800:-. Har man större tomt kan man ju ha två batteri.

Ett tips. köp den i höst om du kan vänta. Köpte min på Coop i sept-okt för 2000:-, kostar 4000:- annars. Coop brukar alltid köra 50% på det som blivit över.

Har själv en multi med batteri, nackdelen är att den är tung men är inte trädgården kuperad så är det bara bra träning. Batterierna håller länge (min är 8 år aldrig bytt batteri) köp med dubbla batterier!!
Trots detta så ska jag nog sno åt mig farsgubbens bensinare då han köpt åkgräsklippare.......
 
Vår elklippare införskaffades antingen hösten -96 eller våren -97... Vi hade då en tomt på nästan 1100 kvm...
Funkade kanon trots sladd :)
Man lär sig tekniken med att handskas med sladden...
Idag har vi en betydligt mindre tomt ca 650 kvm...
Och jag kan tala om att inte förrens för några veckor sedan så körde min man över sladden...
Att på ca 7 år bara kört över sladden 1 ggn tycker jag är oerhört bra eftersom jag trodde att vi skulle köra av sladden betydligt fler ggr.... :)

Så jag skulle verkligen rekommendera en eldriven då den är betydligt lättare än en batteridriven...
 
RoTe
lastkaj skrev:
Jag rekommenderar inte batteri då dessa har en viss livslängd, därefter är de svindyra att köpa nya.

Nope, inte på biltema! Är standard 12V blyacc.
 
perf skrev:
Till 400 kvadratmeter borde den bästa lösningen vara en handdriven gräsklippare, om man inte har något fysiskt funktionshinder.
Själv blev jag ruinerad på alla sladdköp ;D
 
Jag vill slå ett slag för handjagare!! ;D Det absolut bästa alternativet för både grannar och miljö. Dessutom slipper man ju springa på gym och flåsa! ;) Jag har en superlättkörd ny liten Huskvarna 540, med uppsamlare (!!), och ca 450 kvm gräsmatta. Så här års håller jag pulsen uppe i ett rejält kvällspass, ca 2 ggr /vecka. Kanon!! ;D
 
Pia_i_skogen skrev:
2 ggr /vecka.
Vältrimmat ska de va ute i skogen........... ;D ;D
 
Det är jättebra med handjagat om man aldrig reser bort... Efter 1-2 regniga sommarveckors frånvaro finns bara två alternativ:
1. Låna grannens motorgräsklippare.
2. Slipa lien. :D
 
Jag har en snäll granne som säkert klipper åt mej ifall jag skulle vara borta mer än en vecka...fast vem vill vara hemifrån så länge!? Skogen är bra... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.