Jag behöver byta en källardörr, eftersom panelen på utsidan spruckit och lossnat. Jag klarar inte av att göra det själv, så jag tog hem en snickare via Offerta. Han ville dock ha drygt 16000 för arbetet (innan ROT). Bl a 3400 för att ta gamla dörren till tippen. Jag tyckte det lite väl dyrt.
Själva dörren tänkte jag köpa från Bauhaus. De erbjuder installationsservice för 6000 (efter ROT). Men då ska dörren vara levererad.
Min fråga är vilket mått jag ska välja. Den gamla dörren är 202x82 cm, själva dörren. Runt dörren finns förstås karm och foder. Att nya dörren ska vara 9 bred känner jag mig rätt säker på. Men fråga är om den kan vara 21 hög eller 20. Nedtill finns en golvtröskel som ligger emot klinker i tvättstugan. Det är cementgolv under. Från nuvarande golvtröskel upp till blåbetongsblocket i överkant är det 208 cm. Jag antar att man får ta bort golvtröskeln och vara försiktigt med tätskiktet i tvättstugan. Källardörrtröskel med skador och klinkergolv i behov av byte, inklusive dammsugare och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken och lossnad träpanel på en gammal källardörr som behöver bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya dörren har någon slags plåt/aluminiumträskel nedtill och en trätröskel på insidan.
Vad säger forumet?
 
Man brukar alltid skriva dörrmåtten i karmyttermått. Dvs måtten på yttersidorna av karmen + 1-2cm tomrum för drevning. I ditt fall är det troligen 90x210
 
Jepp, det är en M9x21 du ska ha. När du beställer vill de även veta hängning, d v s vilken sida gångjärnen sitter på när du står utanför och tittar på dörren.
 
Dörren är nu bytt. Hittade duktiga hantverkare som fixade ny tröskel också. Drygt 5 för dörren och drygt 6 för jobbet. Är mycket nöjd med resultatet
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Såg denna tråden nu och tänkte tipsa om att nya trösklar ofta är lägre så vid källardörrar bör man kontrollera frigången innan man byter men nu var allt redan klart.
Gratulerar till en ny dörr.
 
  • Gilla
Rutred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.