Ska efter sommaren sätta igång och renovera vårt ena badrum med tillhörande bastu.
I bastun finns det för närvarande en himla läcker röd/orange plastmatta som jag tänkt byta ut till klinker och nu undrar jag om det måste vara någon speciell klinker med tanke på värmen i bastun. ???
 
De flesta klinker är brända vid säg 1200 grader så det är lugnt att välja vilka klinker som helst till bastun. Kommer inte på några på rak arm som inte alls skulle funka.

Fundera istället på hur du undviker halkan pga plattorna. Sträva plattor, små plattor som har mer sträv fog kring sig etc. Vanliga klinkersfunderingar även för badrum... :) ;)
 
Perfekt!! Tack för det snabba svaret. :D
 
ClasseClas skrev:
Fundera istället på hur du undviker halkan pga plattorna. Sträva plattor, små plattor som har mer sträv fog kring sig etc. Vanliga klinkersfunderingar även för badrum... :) ;)
I bastu undviker man halka genom att lägga en trall på golvet. Hjälper även mot kalla fötter, eftersom golvet i en bastu alltid är väldigt kallt jämfört med luften lite längre upp :)
 
Finns redan en trall ;D dock är denna inte behandlad :(. Räcker det att lacka den ngn gång eller ska man göra något annat?
 
ingen behandling i bastun!
 
I bastu undviker man halka genom att lägga en trall på golvet. Hjälper även mot kalla fötter, eftersom golvet i en bastu alltid är väldigt kallt jämfört med luften lite längre upp :)
[/quote]

I bastun fungerar alla plattor som fungerar i våtutrymmen för övrigt. Golvet blir varken halkigare eller varmare än i duschen. Trätrallar.... mmm, möjligen om golvet är så fult att man vill gömma det. Trätrallarna blir blöta, smutsiga och sunkiga. Glider dessutom. Tänker på BRF:s bastu en gång i tiden vid Västkusten... plastgolv, ingen brunn, trätrallar över hela golvet och som det såg ut under!

Vi har klinkers på bastugolvet, nej, vi har faktiskt väggplattor i storlek 10*10 sedan 1997, och det funkar bra.

Badhus och spa-anläggningar i Finland har oftast helkaklade bastuavdelningar. Hygieniskt och säkert!
 
Lillbjorn skrev:
Tänker på BRF:s bastu en gång i tiden vid Västkusten... plastgolv, ingen brunn, trätrallar över hela golvet och som det såg ut under!
Då har dom gjort fel tycker jag! Självklart måste man ha en brunn för avrinning, och trallarna ska inte täcka hela golvet utan bara ligga där man går. De ska ställas upp efter avslutat bastubad, så att de torkar och så att man kan rengöra golvet. Tar man hand om trallarna blir det inga problem!
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Jag har själv tyvärr inte brunn i min bastu (bastun befinner dig på andra våningen). Jag bor i 1½ plans hus utan källare.
 
scandic hotell i upplands väsby har marmorgolv i bastun... satan i GATAN så varmt det kan bli...

(är iof en jättebastu då ;D )
 
Undra sa flundra om det är så listigt att ha sten i en (halv)offentlig bastu som är på säg 18 timmar per dygn? ::) ::)

Till slut blir golvet lika varmt som lufttempen i bastun.
 
Men... borde man inte kunna lägga in vattenburen "golvkyla" i en offentlig eller halvoffentlig bastu? alltså golvvärmerör som man sedan cirkulerar vatten i som då kyler golvet? värmen som bildas borde man ju kunna avleda in i t.ex. duschutrymmen eller något där man vill ha förhöjd temperatur...

//Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.