Någon som har en bra idé på hur jag ska utforma övergången golv och vägg. På golvet ska jag lägga klinker och på väggen stående asppanel. Kom gärna med förslag och visa gärna bilder på hur Ni har gjort.
 
Jag kommer att lägg klinkars 10 cm upp på mina väggar, sen lägger jagribbor som är lika tjocka som klinkerset & utan på det stående bastupanel, på så sätt så kommer bastupanelen att ligga utan på klinkerset & häna över en cm.
 
Tänk på att en bastu inte håller en evigt, visa sätt spar säkert ett par år,men du som ska leva med det gör som du vill själv,varför snåla när man ändå skall leva med det? ;)
 
Ok CarMan!

Klinkers som du la 10 cm upp. Har du gips bakom? Har du även i såfall gips bakom panelen också?
 
wildpig skrev:
Ok CarMan!

Klinkers som du la 10 cm upp. Har du gips bakom? Har du även i såfall gips bakom panelen också?

Du har nog kommit längre med din bastu än min ;)

tanken är att sätta en hel gips skiva från golv till vägg.
på gipset sätter jag träribor vågrätt som jag fäster i väggens reglar. (trä ribborna är lika tjocka som klinkers+fix blir)
sen spikar jag bastupanelen i träribborna.
 
Förbereder också bastubygge och har läst på flera ställen att man skall undvika gips i bastu. Alla hänvisar till någon form av träfiber, utom Tylö som verkar köra helt utan någon form av luftspalt mellan panel och isolering. Såvida man inte ska kakla en vägg.
 
Så här alltså. Sockelhöjden + panelens längd får anpassas efter behag.
 
ClasseClas!

Dina skiser ser ok ut. En fråga. Varför en extra remsa board mellan 45 regel och träribban?

Det står säker någonstans i forumet man vilken funktion har boarden igentligen? Kan man inte skippa den?
 
wildpig skrev:
ClasseClas!

Dina skiser ser ok ut. En fråga. Varför en extra remsa board mellan 45 regel och träribban?

Det står säker någonstans i forumet man vilken funktion har boarden igentligen? Kan man inte skippa den?
Med remsan får du en vertikal luftning bakom panelen. Boarden är en bättre variant på bastufolie tycker jag.

Tylö tycker att man kan köra öppet, dvs utan board bakom panelen. Svenskt Trä kör med board. Andra föreskriver bastufolie. Vem som har mest rätt eller minst fel kan diskuteras länge. Du måste själv fatta ett beslut här!
 
Att låta klinkersen gå upp på väggen ca 20 cm är snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.